Kolesterol, spejlæg
© Colourbox

5 myter om kolesterol

Er forhøjet kolesteroltal egentlig så farligt, som rygtet siger? Kan det passe, at der er nogle madvarer, der indeholder så meget kolesterol, at det kan være disideret skadeligt for kroppen? Vi afliver her 5 udbredte fordomme om kolesterol.

6. december 2016 af Martin Kreutzer & Jeanette Linder

Sandt eller falsk?

1. Kolesterol er farligt for dit helbred

FALSK

Kolesterol er et organisk stof, som findes i alle dyr. Det bliver dannet i leveren og ført med blodet rundt i kroppen, hvor det blandt andet er med til at opbygge dine celler og hormoner og producere D-vitamin og galdesyrer. Grunden til, at kolesterol er blevet så upopulært, er, at man kan se en sammenhæng mellem et højt kolesteroltal og åreforkalkning. Men sammenhængen er i virkeligheden ret svag, og der er mange nuancer at tage hensyn til. Vi ved altså frem for alt, at kolesterol er livsnødvendigt for dig, og at stoffet i høj grad ikke har fortjent den skurkerolle, det har fået de senere år.

2. Mættet fedt giver et forhøjet kolesteroltal

MEST FALSK

Enkelte studier har vist, at kolesteroltallet kan stige en smule de første uger og måneder, hvis du spiser meget mere mættet fedt end normalt. Men denne effekt går i sig selv igen, og der er også lavet studier, hvor der slet ikke var en stigning. Samtidig viser forskning, at det er de uskadelige typer kolesterol, der stiger, når du spiser mere mættet fedt. Altså det modsatte af, hvad der sker, når du spiser kulhydrater, som påvirker dit blodsukker negativt. Det øger nemlig produktionen af de små LDL-partikler, som er den type kolesterol, der potentielt kan gøre skade. Derfor gælder det om at skære ned på kulhydraterne og ellers spise dem sammen med fedt og protein, så de bliver optaget langsommere i kroppen.

3. Forhøjet kolesterol kan skade hjertet

BÅDE OG

Godt nok kan der ses aflejringer af kolesterol i blodårer, som er forkalkede, men der findes ingen dokumentation for, at et højt kolesteroltal altid øger din risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom. Faktisk viser undersøgelser, at ældre mennesker med et lavt kolesteroltal ligefrem har en højere risiko for at dø af hjerte-karsygdomme end dem med et højt tal. I virkeligheden er det vigtigere at se på forholdet mellem det samlede kolesteroltal og det gode HDL-kolesterol, som holder dit kredsløb frisk. Det har nemlig mest at sige om din sundhed. Dette forhold skal helst ligge under 6,0, men er du under 5,0, er det endnu bedre, mens 4,0 er helt optimalt for din hjertesundhed.

4. LDL er altid det onde kolesterol

BÅDE OG

Det er et dejligt enkelt billede, som er til at forstå: LDL-kolesterol er det Lede, mens HDL-kolesterol er det Herlige. Desværre er emnet ikke helt så simpelt, for ganske vist er HDL klart positivt, men LDL-kolesterol er ikke kun skidt. Tværtimod er det en form for kolesterol, der er helt naturlig og lige så gavnlig for kroppen som de andre typer. Det, der går galt, er, når kroppen producerer bittesmå varianter af LDL-kolesterol. Disse små partikler kan nemlig trænge ind i din krops karvægge og fremprovokere åreforkalkning. Derfor kan man altså ikke sige så enkelt, at LDL-kolesterol altid er lig med fjenden.

5. Kolesterolholdige madvarer er farlige

FALSK

Der er ingen dokumentation for, at kolesterol i maden hverken er skadeligt eller øger dit kolesteroltal særlig meget. Undersøgelser viser, at kroppen selv producerer omkring 80 procent af sit kolesterol, og kun de sidste 20 procent kommer fra maden. Begynder du at spise mere mad med et højt indhold af kolesterol, sørger kroppen selv for at reducere sin produktion og omvendt. Derfor er der ingen grund til at holde igen med æg, rejer og andre kolesterolbomber. Faktisk er det heller ikke ny viden. Den amerikanske Harvard-professor Walter Willet kom med budskabet allerede i 2004 i bogen “Eat, drink and be healthy”. Alligevel er det først for nylig, at de amerikanske sundhedsmyndigheder har droppet advarslerne mod at spise mad, som indeholder meget kolesterol.

Psst! 8 kolesterolbomber, du kan nyde uden frygt:

  • Æg
  • Rejer
  • Hummer
  • Smør 
  • Kaviar 
  • Parmesan 
  • Leverpostej 
  • Torskerogn 

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler