Sådan spiser du dig til sundere kolesteroltal

For meget kolesterol kan sætte sig på indersiden af dine blodårer, og det øger din risiko for blodpropper. Men heldigvis kan du selv spise dit kolesteroltal i topform.

Tre valnødder, hvor de to er skåret over.

Valnødder er guf for kolesteroltallet.

© iStock

Man taler især om to typer af kolesterol nemlig LDL og HDL. LDL er det lede kolesterol, vi gerne vil have mindre af, da det har en tendens til at sætte sig fast sig i blodårene.

HDL derimod fungerer som en slags skraldemand, der transporterer dårligt kolesterol væk fra blodkarrene. En dårlig kolesterolbalance kan hverken ses eller mærkes før det er for sent, men heldigvis kan du snildt spise dig til både mere af det gode og mindre af det dårlige kolesterol.

Vælg valnødder

Uhmmmm…vær endelig rundhåndet med valnødderne, når du trænger til et crunchy drys på yoghurten eller bare er snacksulten. En daglig håndfuld af de små hjerneformede godbidder sænker nemlig ifølge flere store undersøgelser mængden af det dårlige kolesterol i blodet. Mandler har samme gode effekt. Årsagen er, at nødder og mandler indeholder sunde fedtsyrer og masser af fibre.

Husk havregryn

En stor portion havregryn om morgenen sænker dit LDL-kolesterol tal med gennemsnitligt fem procent. Havregryn er nemlig stopfyldt med en bestemt type kostfiber, der hedder beta-glukaner, som begrænser optagelsen af kolesterol i blodbanen.

LÆS OGSÅ: 8 relevante spørgsmål om kolesterol

Rødvin rykker

Et halvt til et helt glas rødvin om dagen beskytter dit hjerte. Vinen øger både mængden af det gode kolesterol i blodet og nedsætter den skadelige virkning af det dårlige kolesterol. Det er desværre ikke en undskyldning for at spare sammen og tømme hele flasken fredag aften. Så snart du overskrider en enkelt genstand, forsvinder gevinsten og bliver i stedet til en øget risiko for kræft.

Gi den gas med grønt

Grøntsager og frugter indeholder et væld af antioxidanter, der mindsker de skader, LDL-kolesterol forårsager i din krop. Spis i alle regnbuens farver og lad endelig være med at skrælle fx æbler og pærer, da de fleste antioxidanter sidder lige under skrællen.

Optur med olivenolie

Bytter du solsikkeolien ud med olivenolie, får du mere af det gode HDL-kolesterol i blodet. Samtidig opbygger olien dine cellevægge og gør dem stærke og modstandsdygtige. Du kan bruge oliveolie både som dressing og til stegning og bagning, da de mange enkeltumættede fedtsyrer i olien gør den varmestabil.

Tag en kop te

To-tre krus grøn te om dagen udvider dine blodkar og sænker dit kolesteroltal, viser studier. Drik helst teen mellem måltiderne, da te indeholder stoffer, der hæmmer optagelsen af det jern, der er i maden.

Smovs i chokolade

Chokolade indeholder en masse antioxidanter i form af flavonoider og undersøgelser viser at, når du jævnligt spiser den brune bestseller, så gavner det dit kolesteroltal. Chokolade sænker samtidig dit blodtryk og styrker det tynde lag celler, som sidder på indersiden af blodårene, så kolesterollet ikke sætter sig fast. Gå efter en mørk chokolade med en høj kakaoprocent for at få flest gavnlige stoffer.

Mest læste lige nu
Søvn

7 effektive tips, der tackler tankemylder

Styrketræningsøvelser

Få stærke ben med I FORMs julekalender

Motivation til vægttab

Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

Forebyggelse

8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

Styrketræning

Rygtræning til en stærk og smertefri ryg

Styrketræningsøvelser

1. december

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Skønhed

Dermatologens 10 bedste tips til en sund hud

5 km løbeprogram

PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

Psykologi

Lær at give slip på bekymringerne

Mere om Kostråd
Kostråd

Derfor skal du lade saltbøssen stå på bordet

Kostråd

Er vand med citron sundt?

Kostråd

Derfor er nordisk kost sundt, selvom du ikke taber dig

Kostråd

Er det sundt at være veganer?

Kostråd

Kostfibre

Kostråd

Protein

Kostråd

Er hvidløgspiller mon lige så sunde som hvidløg?

Kostråd

Får du nok kalk?

Kostråd

Er chiagrød overhovedet sundt?

Kostråd

Får du nok B12?

Kostråd

Hvad er ingefær godt for?

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler