Tre valnødder, hvor de to er skåret over.

Valnødder er guf for kolesteroltallet.

© iStock

Sådan spiser du dig til sundere kolesteroltal

For meget kolesterol kan sætte sig på indersiden af dine blodårer, og det øger din risiko for blodpropper. Men heldigvis kan du selv spise dit kolesteroltal i topform.

23. februar 2016

Man taler især om to typer af kolesterol nemlig LDL og HDL. LDL er det lede kolesterol, vi gerne vil have mindre af, da det har en tendens til at sætte sig fast sig i blodårene.

HDL derimod fungerer som en slags skraldemand, der transporterer dårligt kolesterol væk fra blodkarrene. En dårlig kolesterolbalance kan hverken ses eller mærkes før det er for sent, men heldigvis kan du snildt spise dig til både mere af det gode og mindre af det dårlige kolesterol.

Vælg valnødder

Uhmmmm…vær endelig rundhåndet med valnødderne, når du trænger til et crunchy drys på yoghurten eller bare er snacksulten. En daglig håndfuld af de små hjerneformede godbidder sænker nemlig ifølge flere store undersøgelser mængden af det dårlige kolesterol i blodet. Mandler har samme gode effekt. Årsagen er, at nødder og mandler indeholder sunde fedtsyrer og masser af fibre.

Husk havregryn

En stor portion havregryn om morgenen sænker dit LDL-kolesterol tal med gennemsnitligt fem procent. Havregryn er nemlig stopfyldt med en bestemt type kostfiber, der hedder beta-glukaner, som begrænser optagelsen af kolesterol i blodbanen.

Rødvin rykker

Et halvt til et helt glas rødvin om dagen beskytter dit hjerte. Vinen øger både mængden af det gode kolesterol i blodet og nedsætter den skadelige virkning af det dårlige kolesterol. Det er desværre ikke en undskyldning for at spare sammen og tømme hele flasken fredag aften. Så snart du overskrider en enkelt genstand, forsvinder gevinsten og bliver i stedet til en øget risiko for kræft.

Gi den gas med grønt

Grøntsager og frugter indeholder et væld af antioxidanter, der mindsker de skader, LDL-kolesterol forårsager i din krop. Spis i alle regnbuens farver og lad endelig være med at skrælle fx æbler og pærer, da de fleste antioxidanter sidder lige under skrællen.

Optur med olivenolie

Bytter du solsikkeolien ud med olivenolie, får du mere af det gode HDL-kolesterol i blodet. Samtidig opbygger olien dine cellevægge og gør dem stærke og modstandsdygtige. Du kan bruge oliveolie både som dressing og til stegning og bagning, da de mange enkeltumættede fedtsyrer i olien gør den varmestabil.

Tag en kop te

To-tre krus grøn te om dagen udvider dine blodkar og sænker dit kolesteroltal, viser studier. Drik helst teen mellem måltiderne, da te indeholder stoffer, der hæmmer optagelsen af det jern, der er i maden.

Smovs i chokolade

Chokolade indeholder en masse antioxidanter i form af flavonoider og undersøgelser viser at, når du jævnligt spiser den brune bestseller, så gavner det dit kolesteroltal. Chokolade sænker samtidig dit blodtryk og styrker det tynde lag celler, som sidder på indersiden af blodårene, så kolesterollet ikke sætter sig fast. Gå efter en mørk chokolade med en høj kakaoprocent for at få flest gavnlige stoffer.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: