4 typiske fælder i supermarkedet

Din plan var at købe ind til en sund aftensmad, men pludselig står du ved kassen med kurven fuld af chips og næsten intet grønt. Vi viser dig, hvordan du slipper udenom 4 typiske fælder på indkøbsturen.

Moden kvinde i supermarkedet, køber frugt

GRØNTAFDELINGEN - ligger som regel i starten af butikken. Udnyt det til at fylde godt op med de sunde sager.

© iStock

En indkøbstur kan hurtigt blive lidt af en prøvelse. Du går ind med de bedste intentioner om at købe forholdsvist sunde og fornuftige varer, men bliver lokket af den ene fristelse efter den anden. Vi lister 4 typiske fælder i supermarkedet, så du kan slippe uden om dem.

Fælde #1: Du glemmer at skrive en indkøbsliste

Impulskøb har en tendens til at være usunde, ligesom du også øger risikoen for madspild ved at freestyle dit indkøb. Lav derfor en indkøbsseddel og hold dig til den. Gør det nemt for dig selv ved at inddele din seddel i varekategorier, så du ikke skal fare mere rundt end højst nødvendigt. Tildel evt. hver kategori en vandret linje, så hvert linjeskift repræsenterer en ny kategori.

Fælde #2: Du bliver snydt af indpakningen

En brun indpakning associerer vi forbrugere typisk med økologi, og økologi forbinder vi med større sundhed. Men bare fordi dine chips er pakket ind i rustikt papir, eller din mælkechokolade kommer i afdæmpede farver, så bliver de to ting altså ikke sundere af det.

12 pct. af danskerne angiver i en stor undersøgelse fra Coop, at de altid ved, hvad de vil købe ind til aftensmad, før de bevæger sig ind i supermarkedet.
— Kilde: Coop Analyse 2016

Fælde #3: Du bliver fristet af mængderabatter

Selvom 3 for 2's pris kan lyde som et godt tilbud, så overvej, om du faktisk bare ender med at spise tre spegepølser på den tid, hvor du ellers kun ville have spist to. En anden, ærgerlig mulighed er, at de ender i skraldespanden, fordi de når at blive dårlige, før du får dem spist.

Fælde #4: Du køber ind på tom mave

Flere studier har gennem tiden dokumenteret, at sultne shoppere foretager flere impulskøb og køber mere usundt end deres mætte modparter. Et amerikansk studie fra 2015 viste fx, at sultne gæster i et shoppingcenter brugte 64 pct. flere penge end de mætte gæster.

Har du svært ved at modstå fristelser, så overvej at shoppe dine dagligvarer online. Ifølge et stort studie får det dig til at købe mindre slik, is og kager.
— Kilde: Journal of Nutrition Education and Behavior, 2021.

Kend supermarkedets fristeteknikker

Ethvert supermarked er et studie i diskret manipulation – også kaldet nudging – der skal få dig til at købe mest muligt. Det kan være rart at kende deres tricks, hvis du gerne vil undgå at falde for dem og komme hjem med mere, end du har brug for.

Blomster skal opmuntre til flere indkøb

Når både blomster og grøntafdelingen som regel befinder sig i starten af en butik, er det i håbet om, at farverne og duftene gør dig i godt humør og giver dig lyst til at købe lidt mere. Det kan du jo så passende gøre i grøntafdelingen.

Det, du køber mest af, er længst væk

Tænk, hvis mælken stod i begyndelsen af butikken, og du bare kunne hapse din ene liter minimælk der og gå direkte til kassen? Næ nej, i stedet placerer butikker bevidst de ting, som de fleste køber mest af – mejeriprodukter og kød – længst væk, så du skal igennem alle fristelser på diverse hylder, før du bliver lukket ud igen.

De mest tillokkende varer til sidst

Dit overskud til at modstå fristelser daler i løbet af en indkøbstur, så derfor står slik og andet sukker selvfølgelig tættest på kassen. Her har du som regel også god tid til at lade dig friste, mens du alligevel står i køen og venter.

Kasinoeffekten skal få dig til at blive længere

Ligesom kasinoer er designet til at give dig følelsen af at være uden for tid og rum, er dagligvarebutikker også bygget til at forstyrre din tidsfornemmelse. Det uændrede lys og den afdæmpede musik skal få dig til at blive længere og dermed købe mere

Bake-off skal give dig lyst til kage

Dufte kan friste, og efterhånden som flere og flere supermarkeder har deres egen bake-off-afdeling, så dufter der helt naturligt ofte af bagværk, som kan være svært at modstå - smart trick.

Newsletter background