Spis flere proteiner og tab dig

5 kilo på 50 dage

Derfor:

Protein er et rent mirakelmiddel, når det gælder om at tabe sig. Først og fremmest sender stoffet en masse mæthedssignaler til hjernen, som fremkalder en fabelagtig mæthed, der varer ved i timerne efter et proteinrigt måltid.

Samtidig viser talrige undersøgelser, at næringsstoffet kræver meget energi at omsætte for kroppen. For hver 100 kcal, du får fra protein, koster det kroppen cirka 25 kcal at omsætte det. I praksis behøver du derfor kun at motionere 75 pct. af proteinkalorierne af igen.

Især gavner animalsk protein mæthed og forbrænding. Derfor gælder det om at skrue op for indtaget af animalsk protein. Det samme gælder for magre mejeriprodukter, der desuden indeholder en masse kalcium. Kalcium binder beviseligt noget af madens fedt i tarmene og sparer dig dermed for endnu flere kalorier.

Sådan gør du

  • Spis kød, fisk, fjerkræ eller magre mejeriprodukter til alle måltider – også morgenmaden. Gå konsekvent efter de produkter, der indeholder mest protein og mindst fedt.
  • Skru op for mængden af magert kød, fisk og fjerkræ. 125-150 gram pr. hovedmåltid er passende. Øger du med 50 gram og fjerner 50 gram brød eller 75 gram kogte ris eller pasta, fjerner du med et snuptag 50-60 kcal. Sker det blot i to af dagens hovedmåltider, henter du på en måned omkring et halvt kilo kropsfedt.
  • Spis pålæg med brød i stedet for brød med pålæg! Fordelingen må gerne ligge omkring 1:1 – altså fx 25 g pålæg til 25 g brød.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background