Hvor meget fedt om dagen?

Se svaret fra kosteksperten.

Spørgsmål

Hvor meget fedt skal man have om dagen? Og hvor meget skal komme fra hhv. mættede, enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer?

Svar

Du anbefales at fordelen energien i din daglige kost på følgende måde:

10-20 % fra protein
50-60 % fra kulhydrat - heraf højst 10 % fra tilsat sukker
25-30% fra fedt

De 25-30 % fra fedt bør fordeles således:

Højst 10 % fra mættede fedtsyrer
10-15 % fra enkeltumættede fedtsyrer
5-10 % fra flerumættede fedtsyrer

Fødevarekilder til fedt

Mættede fedtsyrer findes overvejende i fx smør, fløde, sødmælk, fede oste, creme fraiche, kiks, kokos, kager, chokolade, wienerbrød, chips, fedt kødpålæg, friture- og svinefedt m.v.

Enkeltumættede fedtsyrer findes overvejende i fx oliven, avokado, mandler, nødder, oliven- og rapsolie, sesamfrø og sesamolie m.v.

Flerumættede fedtsyrer findes overvejende i fx

vindruekerne-, solsikke-, valnødde-, tidsel-, majs- og sojaolie, solsikkekerner, hørfrø, valnødder, fede fisk (såsom sild, laks, ørred og makrel) m.v.

Har du for meget fedt på kroppen? Tjek din fedtprocent her.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background