Bananer mætter på både kort og langt sigt, fordi de indeholder en blanding af hurtigt optageligt glukose og langsomt optageligt fruktose.

Bananer bedre end sportsdrikke

Skyller du energidrikke ned for at få flere kræfter til præstationer i cykelsadlen eller løbeskoene? Naturlige kulhydrater gavner dig på flest måder.

9. oktober 2012 af I FORM

Skyller du energidrikke ned for at få flere kræfter til præstationer i cykelsadlen eller løbeskoene, kan du overveje at skifte dunken med de kunstige kulhydrater ud med en almindelig banan fra klasen på bordet.

Bananer er en naturlig kilde til kulhydrater og giver dig mere for pengene end kulhydrat-holdige drikke, da bananer indeholder gode næringsstoffer. Fx kalium, som musklerne taber under træning, og antioxidanter, som hjælper med at mindske skader på musklerne under og efter træning.

Desuden har bananer en sundere sukkersammensætning end kulhydratholdige sportsdrikke.

Sammenligningen er lavet på baggrund af cyklister. Under en tur på 75 km fik de en kvart liter kulhydratholdig drik eller en kvart banan hvert kvarter.

Grupperne præsterede lige godt på vejene, men “banangruppen” vandt på indholdet af sunde næringsstoffer.


VIDEO: Sådan laver du sunde lækre bananpandekager på 5 minutter

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: