Snyd din hjerne og bliv slank for altid

Hjernen er den usynlige supermagt, der styrer din sult og sukkertrang – og dens belønningssystem er den egentlige årsag til, at så mange af os må slås med ekstra kilo.

Hjernen er den usynlige supermagt, der styrer din sult og sukkertrang

Godt for din mæthedsfølelse

Motion er ikke kun godt, fordi det sætter gang i forbrændingen af kalorier. Regelmæssig motion hjælper dig til at tømme glykogendepoterne (musklernes lager af energi fra kulhydrat), så du får en mere jævn blodsukkerkurve og i mindre grad overvældes af sult. Med tomme energiforråd kan du begynde at forbrænde kropsfedt.

Hjemmelavet mad er meget bedre end færdiglavet og halvfabrikata, der næsten altid indeholder tilsat sukker og meget fedt og salt. Jo oftere du spiser mad, du selv har lavet, desto bedre tjek får du på sukkerindtagelsen. Sukker skaber falsk sult.

Drik vand, og drop søde drikke, der sætter fart på sulten.

Skidt for din mæthedsfølelse

Stress forandrer stofskiftet, så kroppen ikke kan udvinde energi fra kulhydrater og fedt, der i stedet oplagres som bugfedme og øger kropsvægten. Desuden kan stress “snyde” hjernens belønningssystem, så du spiser mere for at have det bedre, altså trøstespisning.

Mangel på søvn forhindrer kroppen i at stabilisere blodsukkerkurven om natten. Forskning viser, at unge, raske mennesker, der sover for lidt, får et stofskifte, der er lige så dårligt som hos gamle mennesker og folk med sukkersyge.

Luk munden på din sukkertrang

Enhver, der har prøvet at lege sukkerdetektiv, kan skrive under på, at det søde stof findes rigtig mange steder, hvor man ikke lige ventede det. Fx i en hamburger, salatdressingen, ketchuppen og kyllingen, der er blevet marineret.

Så det er ikke bare det synlige sukker, du skal holde øje med, hvis du vil undgå, at blodsukkeret stiger i dagens løb og at få det kick af hurtig energi, som kroppen belønner dig med efter en dosis sukker.

I stedet for at følge hjernens insisterende plagen om sødt og række ud efter et stykke lækker flødechokolade gælder det om at kaste sig målrettet over hindbærrene og selleristængerne – og dermed overvinde trangen til sødt.

Det er godt at spise frugt til mellemmåltiderne, og du får sunde vitaminer med i købet, men frugt indeholder også sukker, og nogle typer – fx vindruer og bananer – vejer desværre tungt i kalorieregnskabet.

Kommer du op på 7-8 frugter om dagen, bliver det til mange kalorier. Byt i stedet ud med grove grønsager, der også gør det ud for et godt mellemmåltid og har et meget lavere kalorieindhold. Fx gulerødder, små blomkålsbuketter, broccoli og cherrytomater.