Belønningssystemet

Flere hjernecentre får dig til at overspise

Du kan overliste hjernens appetitregulering ved at sørge for en jævn blodsukkerkurve, der dæmper sultfornemmelsen.

Pandelappen

Kontrollerer vores følelser. Rummer centre, der bl.a. reagerer på synet og duften af lækker mad og giver ordre til kroppen om at spise.

Mesolimbisk dopaminsystem

Hjernens “belønningssystem” drives i høj grad af velværestoff et dopamin, som frigives, når du laver noget rart, og giver lyst til mere af slagsen. Særlig aktivt hos misbrugere.

Accumbens-kernen

Hjernens nydelsescenter. Her frigøres det meste af det dopamin, der giver dig lyst til at spise og velvære bagefter.

Hypothalamus

Appetittens kontrolcenter. Forsøger at afbalancere sult og energiforbrug.

Amygdala

“Mandelkernen” rummer en slags hukommelse om hændelser og traumer og slår alarm, hvis der er for store udsving i energi-indtaget og -behovet.

Lær kroppen at acceptere dine nye vaner

Vejen til succesfuld vægtkontrol går gennem den forreste del af hjernen. Her sidder de centre, der stimulerer din spisetrang, både inde fra kroppen og udefra. Fx er det her, du kan få en ubændig lyst til at spise pga. duften af nybagte kanelsnegle eller et foto af en lækker dessert.

Hjernen har to systemer at arbejde efter, når det gælder sult og mæthed. Det ene er impulsstyret og forbundet med belønningssystemet, hvor man spiser for at opnå “kicket”. Det sker bl.a., når vi propper os med hurtige kulhydrater og reelt spiser med det formål at få det næste “fi x”. En slags misbrug af mad, ligesom man kan have det med fx alkohol.

Det andet system – og det, du bevidst skal styre, hvis du vil leve sundt og gå ned i vægt – kræver, at du spiser sundt og har en ordentlig madplan. Det kan få kroppen til at holde op med at protestere, fordi hjernen bliver tilfreds på den lange bane og giver plads til, at du spiser for at blive mæt ud fra kroppens fysiologiske behov og ikke drevet af falsk sult.