Forskellen på trailsko og løbesko

I nogle tilfælde være ganske nyttigt at udskifte sommerløbeskoene med et par “vinterdæk”, der står meget bedre fast i sølet.

20. december 2010 af I FORM

Våde, fedtede og glatte underlag kan være noget af en udfordring for din løbetræning, men trækker du i et par løbesko med den rigtige sål, kan du sagtens give den gas i de kolde måneder.

Bliv klogere på forskellene, læs mere herunder.

Støddæmpning

  • Almindelige løbesko
    Stort fokus på støddæmpning, fordi der ofte løbes på hårde underlag.

  • Trailsko
    Mindre fokus på støddæmpning, da hovedfokus er på at have en lavere sko med lav risiko for at vrikke om i ujævnt terræn. Det bløde underlag, trailskoen er designet til, vil dog kompensere for støddæmpningen.


Sål

  • Almindelige løbesko
    Sålen er beregnet til fart og har typisk ikke fokus på vejgreb, der dog er bedre, jo blødere sålen er.

  • Trailsko
    Grovere sål med bedre vejgreb. I mellemsålen har nogle trailsko en indbygget plade, der beskytter mod sten og andre skarpe ting.


Fodseng

  • Almindelige løbesko

    Typisk høj fodseng (indersål), fordi der løbes på jævne underlag.


  • Trailsko
    Lav fodseng, der giver bedre kontakt med underlaget.


Det er ikke ligegyldigt, hvilke løbesko du løber i. Derfor har vi her samlet alt det, du skal vide, inden du køber løbesko.


Stof/materiale

  • Almindelige løbesko

    Stort fokus på åndbarhed, så varmen kan slippe ud, fx gennem lufthuller.


  • Trailsko
    Stoffet er typisk smudsafvisende, ligesom nogle sko er vandtætte, hvilket forringer åndbarheden.


Forstærkning

  • Almindelige løbesko
    Typisk blot en forstærkning i snuden.

  • Trailsko
    Kraftige forstærkninger i snuden og på siderne.


Snørebånd

  • Almindelige løbesko
    Har typisk traditionelle snørebånd, hvis opgave er at holde foden fast.

  • Trailsko

    Ofte en grovere snøring med stivere bånd, der kan snøres hårdere.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler