Tips, der gør skøjteløb sjovere

Fjern fokus fra din usikkerhed

I begyndelsen føler de fleste sig lidt usikre og anspændte i kroppen, når de står på skøjter. Vrist, læg og skinneben kan føles anstrengte og ømme, men et godt trick er at koncentrere sig om noget andet. Man kan fx synge med på den musik, der ofte bliver spillet i skøjtehaller, eller man kan nynne for sig selv - bare man fokuserer på andet end de usikre bevægelser og at spænde i kroppen.

Find den rette kropsholdning

For at komme hurtigt frem over isen uden at bruge mange kræfter kræver det en naturlig og afslappet kropsholdning.

Det bedste er at løbe opret, ikke fremadbøjet som hurtigløberne. Knæene skal være let bøjede, og tyngdepunktet skal ligge på hælen. Hofterne skal være afslappede og følge med i bevægelserne, mens overkroppen skal være rank.

Man starter bevægelsen med hele foden ved at skyde den ud til siden. Bevægelsen kommer næsten af sig selv, bare man presser hælen godt i isen. Efter startbevægelsen med det ene ben skal det andet ben være løftet og afslappet bøjet let tilbage.

Der er to måder at regulere hastigheden på. Enten kan man lægge mere styrke i hvert skøjteskridt ved at bøje mere i knæene og tage et længere skridt fremad. Eller også skal man tage hurtigere skridt.

Medbring et godt sæde
Det er en god idé at medbringe noget at sidde på, mens man tager skøjterne på. Og til at tage et lille hvil på indimellem, uden at man bliver kold bagi. Et stykke karimat er fint. Eller fx sommerens strandstol er glimrende.

Tomme lommer
Tøm lommerne for alle hårde genstande,
inden du entrer skøjtebanen. Fx kan et nøglebundt i lommen gøre rigtig godt og grundigt nas, hvis du lander på det i et fald. Samtidig er det også en god idé at deponere tyggegummiet udenfor, så du ikke kløjes i det.

Beskyt de udsatte steder
Er du begynder, er det en god idé at bruge beskyttere til håndled, knæ og albuer som i rulleskøjteløb, ligesom det kan anbefales at give børnene cykelhjelm på, indtil de er fortrolige med skøjteteknikken.

Tag hensyn
Du er ikke alene på isen. Så hvis du er gået på halen, så husk altid at se dig rigtig godt for i alle retninger, inden du sætter fingrene ud til siden for at rejse dig. Og kom op og stå i en fart.

Fra inline til is
Har du et par inline-rulleskøjter, som bare passer dig perfekt, så var det måske en idé at bygge dem om til vinterskøjter. Pil hjulene af, og montér i stedet en speciel isklinge, som fås i flere sportsforretninger. Det tager kun få minutter at skifte, og så har du en velsiddende skøjte.

Medbring varmt at drikke

En termokande med fx varm kakao eller solbærsaft fuldender en dejlig dag på skøjtebanen. Drik evt. af store krus - det varmer rigtig dejligt om småkolde hænder og fingre.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background