Tips, der gør skøjteløb sjovere

Fjern fokus fra din usikkerhed

I begyndelsen føler de fleste sig lidt usikre og anspændte i kroppen, når de står på skøjter. Vrist, læg og skinneben kan føles anstrengte og ømme, men et godt trick er at koncentrere sig om noget andet. Man kan fx synge med på den musik, der ofte bliver spillet i skøjtehaller, eller man kan nynne for sig selv - bare man fokuserer på andet end de usikre bevægelser og at spænde i kroppen.

Find den rette kropsholdning

For at komme hurtigt frem over isen uden at bruge mange kræfter kræver det en naturlig og afslappet kropsholdning.

Det bedste er at løbe opret, ikke fremadbøjet som hurtigløberne. Knæene skal være let bøjede, og tyngdepunktet skal ligge på hælen. Hofterne skal være afslappede og følge med i bevægelserne, mens overkroppen skal være rank.

Man starter bevægelsen med hele foden ved at skyde den ud til siden. Bevægelsen kommer næsten af sig selv, bare man presser hælen godt i isen. Efter startbevægelsen med det ene ben skal det andet ben være løftet og afslappet bøjet let tilbage.

Der er to måder at regulere hastigheden på. Enten kan man lægge mere styrke i hvert skøjteskridt ved at bøje mere i knæene og tage et længere skridt fremad. Eller også skal man tage hurtigere skridt.

Medbring et godt sæde
Det er en god idé at medbringe noget at sidde på, mens man tager skøjterne på. Og til at tage et lille hvil på indimellem, uden at man bliver kold bagi. Et stykke karimat er fint. Eller fx sommerens strandstol er glimrende.

Tomme lommer
Tøm lommerne for alle hårde genstande,
inden du entrer skøjtebanen. Fx kan et nøglebundt i lommen gøre rigtig godt og grundigt nas, hvis du lander på det i et fald. Samtidig er det også en god idé at deponere tyggegummiet udenfor, så du ikke kløjes i det.

Beskyt de udsatte steder
Er du begynder, er det en god idé at bruge beskyttere til håndled, knæ og albuer som i rulleskøjteløb, ligesom det kan anbefales at give børnene cykelhjelm på, indtil de er fortrolige med skøjteteknikken.

Tag hensyn
Du er ikke alene på isen. Så hvis du er gået på halen, så husk altid at se dig rigtig godt for i alle retninger, inden du sætter fingrene ud til siden for at rejse dig. Og kom op og stå i en fart.

Fra inline til is
Har du et par inline-rulleskøjter, som bare passer dig perfekt, så var det måske en idé at bygge dem om til vinterskøjter. Pil hjulene af, og montér i stedet en speciel isklinge, som fås i flere sportsforretninger. Det tager kun få minutter at skifte, og så har du en velsiddende skøjte.

Medbring varmt at drikke

En termokande med fx varm kakao eller solbærsaft fuldender en dejlig dag på skøjtebanen. Drik evt. af store krus - det varmer rigtig dejligt om småkolde hænder og fingre.

Mest læste lige nu
Sunde opskrifter

Sådan laver du perfekte søde kartofler i ovn

333 kcal
40 minutter
Vægttab

BMI-BEREGNER: Regn ud, om din vægt er normal

Madplaner

Madplan uge 50: Klar til en rød uge?

Yoga-øvelser

Kriger 2

Superfood

Kan du heller ikke få kernerne ud? Vi hjælper dig her!

Psykologi

Sådan undgår du at være en pleaser

Psykologi

Test: Er du en pleaser?

Yoga

9 gode grunde til at dyrke yoga

Yoga-øvelser

Hunden

Yoga-øvelser

Kobraen

Mere om Vintersport
Vintersport

12 ting, der kan gå galt i en skilift

Vintersport

Så god er effekten på kroppen

Vintersport

Find de rigtige skøjter

Vintersport

Øvelser til snowboard

Vintersport

Stå på skøjter, og få faste baller

Vintersport

Snowboard - lettere end du tror

Vintersport

Klar til skiferie?

Vintersport

Øvelser til alpinski

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler