Så god er effekten på kroppen

Skøjteløb er både god og skånsom motion. Alle kan få gavn af træningen på isen - også selvom man ikke har stået på skøjter siden barndommen.

Skøjteløb er en fremragende motionsform - uanset hvilken kondition du er i. At glide hen over et fascinerende element som is kan være en dejlig variation af den almindelige træning. Også for dem, der ikke er vant til at dyrke sport, er skøjteløb en fin måde at komme i gang med at motionere på. Det er en skånsom og behagelig motionsform, hvor man kan begynde i sit eget tempo - endda i samme tempo som en gåtur - uden at risikere at få ondt i knæ eller andre led.

Det betyder ikke noget, at man ikke har stået på skøjter, siden man var barn. Som regel varer det ikke længe, inden de glemte færdigheder dukker frem igen. Og de, der aldrig har stået på skøjter før, kan lige så let som med skisport lære skøjteløb som voksne. Skøjtehaller og isbaner lokker mest de unge og familier med børn, mens voksne skøjteløbere helst tager på langfartsture, når vejret og isen tillader det. Med specielle skøjter, der minder om lange, lige metalplader, kan man løbe på frosne søer eller langs kyststrækninger. Kombinationen af god motion og en flot naturoplevelse er noget, der kan lokke flere til at lære skøjteløb.

Pas på!

Der er en vis risiko forbundet med at begive sig ud på naturis, og der findes en række gode råd, når det gælder sikkerhedsudstyr og kendskab til, om isen er sikker at færdes på. Isen forandrer sig under forskellige vejrforhold, og det er vigtigt at være forberedt på, at man kan havne i det kolde vand.

Som en skøjteløber udtrykker det: "Det er let at blive grebet af skøjterusen, når man suser af sted over isen med vinden i ryggen." Men det gælder altså også om at passe på.

Sikker på isen

For nybegyndere er det bedst at træne balance og løbeteknik på en udendørs skøjtebane eller i en skøjtehal, inden man tager på lange ture i naturen.

Desuden er det en god forberedelse først at prøve sine færdigheder af på en sikker og tryg plads. Naturisen kan nemlig let virke skræmmende, når man ikke er vant til den. Ikke bare fordi man ved, at under ens fødder strømmer der mørkt og iskoldt vand, men isen giver også lyde fra sig. Den knager og knirker.

I en hal eller på en bane kan man i ro og mag træne uden at spænde i kroppen på grund af frygt for, om isen kan holde. En erfaren skøjteløber, der kender isen og er vant til at tage på lange ture, kan derimod nyde spændingen ved naturisen. Isen føles som et levende element under ens fødder, som synger og snakker med på turen.

Den daglige træning

Den daglige træning skal foregå hjemme og i skøjtehallen
Det er svært at bruge langturs-skøjteløb som en regelmæssig form for motion, fordi sæsonen for udendørs skøjteløb er så kort og intensiv. Den daglige træning skal derfor foregå i skøjtehaller eller på bane samt på stuegulvet, mens de lange ture i naturen bliver et mål at stræbe efter.

Stramme lår og faste balder

Skøjterne er ikke kun en genvej til frisk luft i lungerne og dejligt samvær. Det er også en glimrende kilde til motion. Ifølge specialist i idrætsmedicin ved Norsk Idrettsmedicinsk Institut Thor Einar Andersen er allround skøjteløb, som er det, de fleste dyrker på motionsplan, en god kombination af styrke- og konditionsidræt.

  • Skøjteløb udvikler styrken i især lår- og sæde- og rygmusklerne og i mindre grad i lægmusklerne. Da man bruger store muskelgrupper, når man står på skøjter, får man også helt klart en god fedtforbrænding, hvis man dyrker det i længere tid. Især ved en puls omkring de 120-150.

Thor Einar Andersen fremhæver balancen som en vigtig del af skøjteløb. Fordi man hele tiden stimulerer de nerveimpulser, der skal sørge for, at man har hovedet opad og skøjterne nedad, så får man simpelthen bedre balanceevne og styrke i anklerne. Det er noget, ikke mindst børn har stor gavn af, har sportschefen i Norges Ishockeyforbund, Jon Haukeland, oplevet.

  • Vi ser, at mange børn i dag har en dårlig motorik. Dels fordi de er lidt overbeskyttede, dels fordi de sidder stille ved computere meget af tiden. Skøjteløb og boldspil på is stiller store krav til balance og øje-hånd-fod-koordination, og det er derfor vældig godt til at udvikle børnenes balanceevne og kropskontrol, siger han.

Selv om kombinationen af høj sol og frossen sø er så perfekt til skøjtesjov, behøver man ikke fortvivle, hvis man bor i et område, hvor vandet har svært ved at blive helt stift nok. Efterhånden har mange større byer skøjtehaller, og de kan være et udmærket alternativ. Og samtidig er kunstigt frosne udendørsbaner ved at vinde frem i mange byer i vinterhalvåret.

Mest læste lige nu
Motivation til vægttab

Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

Sundhed

Hvorfor kan jeg ikke kende forskel på højre og venstre?

Vægttab

BMI-BEREGNER: Regn ud, om din vægt er normal

Søvn

7 effektive tips, der tackler tankemylder

Styrketræning

Rygtræning til en stærk og smertefri ryg

Styrketræningsøvelser

Få stærke ben med I FORMs julekalender

Psykologi

Lær at give slip på bekymringerne

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

5 km løbeprogram

PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

Desserter

Pistaciekugler

89,9 kcal
10 minutter
Mere om Vintersport
Vintersport

12 ting, der kan gå galt i en skilift

Vintersport

Find de rigtige skøjter

Vintersport

Øvelser til snowboard

Vintersport

Stå på skøjter, og få faste baller

Vintersport

Tips, der gør skøjteløb sjovere

Vintersport

Snowboard - lettere end du tror

Vintersport

Klar til skiferie?

Vintersport

Øvelser til alpinski

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler