Træning er med til at dæmpe angst

Træning hjælper mod depression og stress, men vidste du, at træning også kan lindre angstsymptomer?

Kvinde i træningstøj, der sidder og strækker ud.

LINDRING - En tur i træningscenteret er også godt for dit mentale helbred.

© iStock

Der findes efterhånden en del forskning, der viser at motion kan dæmpe og forebygge stress og depression. Men når det kommer til en anden mindst lige så udbredt psykisk sygdom, nemlig angst, er det mere sparsomt med beviserne

Derfor har forskere nu samlet 286 angstpatienter med en gennemsnitsalder på 39 år og i et forsøg sat dem til at motionere i en periode på 12 uger. De blev delt ind i to grupper, som trænede enten ved moderat eller ved høj intensitet, og begge dele gav gode resultater.

Blandt alle aktive deltagere var angstsymptomerne lindret markant sammenlignet med en kontrolgruppe, som ikke trænede. Lindringen gjaldt selv for dem, hvor angstlidelsen var kronisk.

Angstniveauet faldt

Inden forsøgets start havde alle fået målt deres niveau af angst, og ud fra dette kunne forskerne konkret se deres fremskridt efter forsøget. Langt de fleste deltagere led af angst på et moderat til højt niveau inden start, men endte på et lavt niveau efter træningsperioden. Selvom alle fik positive resultater, var chancen for bedring allerstørst i gruppen med den højintense træning.

SÅDAN TRÆNEDE DE

Angstsymptomer kan ifølge forskere lindres markant ved hjælp af træning – både ved moderat og høj intensitet.

Deltagerne i forsøget trænede 60 minutter tre gange om ugen. Hvert træningspas bestod af både cardio og styrketræning og var opbygget sådan:

Kort opvarmning

Cirkeltræning med ca. 12 stationer – 45 minutter i alt.

Nedkøling og udstrækning.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background