5 fede ting ved at gå til spinning

Spinning er den perfekte vintertræning, hvis du vil give den fuld gas i ly for kulden og bevare den gode form helt frem til foråret.

Spinningtunti. Nainen polkee spinning-pyörää

VAUHTIA POLKIMIIN! Spinningissä rehkii kuin huomaamattaan. Musiikista saa rytmin polkimiin ja muiden polkijoiden vauhti innostaa laittamaan omatkin polkimet liikkeelle.

© iStock

Spinning er genialt til at skyde forbrænding og motivation helt i vejret. Men det er ikke de eneste grunde til at trampe løs. Se selv her

5 ting der gør spinning til fed træningsform

Du får stærke lår og baller

Selvom spinning ikke er decideret styrketræning, så bliver mange af kroppens muskler alligevel sat på prøve undervejs.

Du styrker især lår, læg og baller, når du tramper i pedalerne, men også mavemuskulaturen bliver aktiveret for at stabilisere kroppen under træningen

Du futter kalorier af

Du når typisk ikke langt ind i en spinningtime, før sveden drypper, og du begynder at hive efter vejret. Dermed er du godt i gang med at forbedre konditionen, samtidig med at forbrændingen øges.Der kan snildt ryge op til 500-600 kalorier under en intens spinningtime, og derfor er det altså en oplagt træningsform, hvis du gerne vil smide nogle kilo.

Du slipper for dårligt vejr

Du kan spinne hele året rundt, men især i vinterhalvåret er det en oplagt motionsform, når mørke, slud og kulde spænder ben for mange udendørsaktiviteter. Du kan ikke blot træne som planlagt uden at tage hensyn til vejrudsigten – du er også sikret et effektivt træningspas, som styrker konditionen, så du ikke skal bygge formen op fra bunden igen til foråret.

Du bliver topmotiveret

Selvom du måske tænker “gaab!” ved tanken om indendørs cykling, så er en spinningtime noget helt andet end en tur alene på en kondicykel. Musikken brager ud af højttaleren, din sidemand tramper på livet løs, og instruktøren kommer med motiverende tilråb i mikrofonen.

Det er svært ikke at blive grebet af stemningen under spinning, og typisk ender du med at træde endnu mere på speederen, end hvis du trænede alene.

Du kan altid være med

Stort set alle kan hoppe på spinningcyklen, uanset alder eller form, for du bestemmer selv, hvilken belastning du kører med. Desuden er det en skånsom træningsform for dig, der døjer med en skade.

Du undgår nemlig at overbelaste fx ankler, knæ, hofter og ryg og slipper også for en masse stød op gennem kroppen, i forhold til når du fx løber. Er det din spinningdebut, kan instruktøren hjælpe dig med at indstille cyklen, og derefter er det svært at gøre noget forkert. Vær dog opmærksom på:

  • At slappe af i arme og skuldre under hele timen.
  • At din nakke er i naturlig forlængelse af ryggen.
  • At du holder overkroppen i ro og lader benene gøre arbejdet.
  • At dine knæ altid peger i samme retning som tæerne

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 3/2022

Newsletter background