Kvinde løber i skoven
LØB.

Hvilket underlag løber du typisk på? Det er ikke ligegyldigt.

© iStock

Løbetip: Undgå skader ved at skifte rute

Næste gang du skal ud at løbe, så overvej at tage en anden vej, end du plejer. Varierende underlag er nemlig supersunde for dine fødder og resten af kroppen.

26. marts 2020 af Iben Mortensen

Løbeskoene er kommet på fødderne, du har endelig fundet tid i kalenderen, og vejret er godt. Det hele spiller. Lige indtil dine fødder rammer jorden, og du mærker den irriterende ømhed fra en overbelastningsskade, som tvinger dig til at stoppe turen og traske hjem igen. 

Genkender du scenariet, er du langt fra den eneste. Op mod 70 procent af løbere døjer hvert år med skader i fx knæ og fødder. For selvom løb er fantastisk sundt, er det også noget af det hårdeste, du kan udsætte dine led og dine sener for. 

Derfor skal du tage dine forholdsregler og fx bruge korrekt fodtøj og vælge distancer, der passer til dit niveau. Læs, hvordan du vælger de rigtige løbesko, og se IFORMs test af løbesko.

Men du kan også undgå skader med en ganske simpel ændring: Vælg en anden løberute, end du plejer. Varieret underlaget er nemlig med til at forebygge overbelastning.

For hvert skridt du løber, støder du en vægt op gennem foden, der svarer til 3-4 gange din egen kropsvægt. De stød forplanter sig videre til dine lægge, dine knæ, dine hofter og din ryg. Og for at afhjælpe den belastning bør du variere dit underlag mest muligt, så dit afsæt og dine stød bliver forskellige.

Nogle af de hårdeste underlag, du kan løbe på, er asfalt og fortov. Så prøv at mindske turene på disse underlag. Gem dem evt. til de helt korte sprintture, hvor du virkelig skal have fart i fødderne. 

  • Bor du i nærheden af natur, så vælg ruter med masser af forskelligt terræn, fx grus, græs, eng, skov m.m.

  • Løb så ofte i skoven, du kan. Her får du god variation i fødderne, fordi du både møder  græs, sten, rødder, grene og grusstier. Skovbund er også et af de blødeste underlag, du kan løbe på, så du får også en god stødabsorbering.

  • Brug en ruteplanner til at opdage nye stier og veje, du ikke vidste fandtes i dit nærområde.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: