Husk at varme ordentlig op!

Hvorfor syrer mine ben til, når jeg løber?

12. september 2012 af I FORM

Spørgsmål

Hvorfor syrer jeg til i mine ben efter at have løbet blot 100-200 m? Det sker, hver eneste gang jeg løber, selv om jeg varmer grundigt op og holder farten nede undervejs.


Svar

Når du slår over fra gang til løb, tager det kroppen et par minutter at aktivere kredsløbet og musklerne. I den tid løber du med et iltunderskud, som tvinger kroppen til at arbejde anaerobt (altså uden ilt), og det producerer en del reststoffer, som får musklerne til at brænde og føles, som om de syrer til.

Du forebygger syren i benene ved at varme grundigt op, og i virkeligheden skyldes syren i dine ben højst sandsynligt, at du ikke udfører en grundig nok opvarmning inden. En god opvarmning får nemlig aktiveret kredsløbet og de muskler, du bruger, når du løber, så kroppen er helt klar til den ekstra belastning, som løb er i forhold til gang.

Når du skal varme op, kan du med fordel følge denne “opskrift”:

Læg ud med rask gang, som efter et par minutter glider over i meget langsom jogging, så pulsen stiger langsomt. Bliv ved med at jogge, mens du nu begynder at lave knæløft og hælspark til numsen i 2-3 minutter, så du også får gang i dine led og sener. Endelig skal du runde opvarmningen af med fire stigningsløb, hvor du over en distance på ca. 50 m gradvist øger farten for så at holde den de næste 25 m og dernæst jogge tilbage. For hvert stigningsløb øger du farten, så du til sidst løber i et relativt højt tempo.

Opvarmningen får bogstavelig talt smurt maskineriet ved at lokke kroppen til at producere mere ledvæske, der smører leddene, så de er klar. Følger du denne grundige opvarmning, inden du løber af sted, vil du efter al sandsynlighed blive dine tilsyrede ben kvit.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler