Hvorfor får jeg ondt i ryggen af planken?

På min arbejdsplads har vi indført en regel, der hedder, at vi skal lave planken i 3 min. hver dag. Men vi får ondt i lænden, når vi laver den. Hvad gør vi forkert?

Svar

I skal mærke efter, om smerten opstår, mens I træner – eller om den først kommer bagefter. Mens det er helt naturligt at blive øm i musklerne, når de er blevet udfordret af en krævende øvelse, må det aldrig gøre ondt, mens du er i gang.

Smerter i lænden, mens I laver planken, skal I betragte som et klart tegn fra kroppen om, at I gør noget galt. Selv om planken er en simpel øvelse, er det let at fejle, når trætheden melder sig. I begyndelsen er det nemt at suge navlen ind, spænde op i bækkenbunden og låse kropskernen, men efterhånden som sekunderne tikker, begynder man ofte at svaje i lænden. Det øger presset på lændehvirvlerne, som giver smerter. Løsningen er at stoppe, så snart du begynder at svaje. Sker det allerede efter et minut, snupper du bare en lille pause, før du napper en ny omgang.

Få inspiration til 24 forskellige planker her

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background