Fedtforbrænding med lav intensitet?

Se svaret fra træningseksperten på iform.dk.

Spørgsmål

Skal jeg træne ved meget lav intensitet for at forbrænde fedt?

Svar

Nej. At træne ved lav intensitet for at forbrænde fedt er en af de mest hårdnakkede myter i motionskredse. Din krop forbrænder altid en blanding af fedt og kulhydrat. I virkeligheden er det dog slet ikke det, der afgør, om du taber dig, eller ej. Afgørende er nemlig, hvor mange kalorier du forbrænder i løbet af dagen i forhold til, hvor mange du indtager gennem mad og drikke. Jo flere kalorier du forbrænder, jo større underskud opnår du, og derfor er alfa og omega for den slankende træning, at den sikrer et maksimalt kalorieunderskud.

Lidt forsimplet gælder, at jo kortere tid du har til rådighed, jo hårdere bør du træne. Den hårde træning har den ekstra fordel, at du også i timerne efter træningen har en markant forhøjet forbrænding. Et stort minus ved højintens træning er, at den måde psykisk og fysisk er meget belastende. Derfor er det bedste råd faktisk at variere træningen, så du nogle dage træner hårdt og andre dage knap så hårdt, men til gengæld i længere tid.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background