Undgå en øm bagdel på cyklen

I FORM giver dig 8 anti-ømme tips til næste gang, du hopper op på jernhesten.

15. juli 2015 af I FORM

Styr uden om en øm bagdel

Hvis du sidder på cyklen i mange timer ad gangen, har du sikkert prøvet at blive så øm i bagdelen, at det kræver overtalelse at få den tilbage i sadlen.

Hvis det sker, er der kun én ting at gøre: Giv bagdelen en pause, og prøv at være lidt god ved den med fx massageolie og en pude, når du sidder ned.

Men næste gang du skal ud at cykle langt, kan du overveje at gøre følgende for at forebygge en øm bagdel.

Sådan undgår du ømme baller på cyklen

  • Juster sadlen. Det er individuelt, hvad der passer bagdele bedst, så prøv dig frem. De fleste trives bedst med en helt vandret saddel. Og sadlen skal være så høj, at dit knæ er let bøjet, når pedalen er helt nede.
  • Rejs dig op i cyklen en gang imellem, så bagdelen får en lille pause.
  • Smid trusserne, og cykl af sted kun i cykelshorts eller -bukser. Så gnaver underbukserne ikke, når de bliver fugtige af sved.
  • Skift stilling, så du ikke kun sidder på én måde - men sørg selvfølgelig for, at du altid sidder godt.
  • Smør bagen ind i vaseline eller fed creme der, hvor de ømme punkter opstår, så bliver friktionen mellem hud og saddel mindre belastende.
  • Vask cykelbukserne inden næste cykeltur. Ellers risikerer du, at bakterier inficerer eventuelle sår.
  • Køb en gelésaddel eller et par cykelbukser med indbyggede gelépuder.
  • Læg roligt ud. Hvis du er ny cykelrytter eller skal i gang igen efter en pause, så start med korte ture, og læg så flere og flere kilometer til.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler