Massage efter træning

Efter træningen er det velgørende med mere dybtgående massage, og man skal helst starte, inden muskelstivheden sætter ind.

8. juli 2015 af I FORM

På den måde får man hurtigt ført frisk blod med ny ilt og næringsstoffer til de trætte muskler og transporteret affaldsstofferne væk.

Er du uheldig og får alvorlige skader som brud, forstuvninger og større fibersprængninger, må du under ingen omstændigheder prøve at helbrede dig selv med massage eller andre øvelser. Opsøg i stedet en idrætsmassør eller en fysioterapeut med erfaring i sportsskader. Efter mindre skader kan du som regel selv starte forsigtigt efter nogle dages hvile. Tommelfingerregelen er, at man må gå i gang, når smerten er væk.

De fleste af de viste massageteknikker og øvelser kan du selv udføre med dine bare hænder. Resten kræver en partner eller nogle enkle redskaber. Husk, at i modsætning til hvad mange tror, må massagen ikke gøre ondt, for så spænder man ubevidst i andre muskler. Du skal også huske at drikke masser af vand bagefter, så affaldsstofferne bliver skyllet ud af kroppen.

1. Æltning

Æltningen skal foregå på tør hud. Hånden lægges let rundet, og man ælter med håndroden i så store cirkulære bevægelser som muligt, uden at hånden glider. Når et område er gennemarbejdet, flyttes hånden til et nyt område. Æltningen er især god til de lange rygmuskler og balderne, hvor den stimulerer musklerne og kredsløbet.

2. Slagbevægelser

Til denne massageform skal huden være tør. Man hakker, klapper eller banker med håndkanten eller let rundede håndflader og afslappede håndled. Det stimulerer musklerne og nerverne og må kun bruges på selve musklerne. Slagbevægelserne må altså aldrig bruges på fremspringende knogler.

3. Strygning

Denne massageform be-står af blide strygninger af huden opad i musklernes fiberretning. Bevægelserne skal være rolige og rytmiske på hud, der er smurt ind i olie. Strygningerne virker effektivt på store områder som ryggen og lårene, idet de stimulerer kredsløbet og er med til at forøge blodstrømmen til det masserede område.

4. Gnidning

Huden smøres ind i olie, hvorefter tommelfingeren glider opad i muskelfibrenes retning i et kort, men fast tryk, mens de fire andre fingre bruges som støtter. Tommelfingeren skal slappe af på tilbagevejen. Massagen er effektiv lokalt på fx lægmusklerne, men den må ikke bruges på leddene. Det er en god idé at efterfølge gnidningerne med massage-strygninger.

Tip

En lille smule almindelig vegetabilsk olie, fx solsikkeolie eller vindruekerneolie, skåner hænderne og sikrer, at huden ikke kommer til at brænde under massagen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler