Tips mod træthed

Alle oplever af og til træthed og udmattelse. I de perioder er det ekstra vigtigt at passe på sig selv. Her får du 9 nemme tips, der forhindrer det i at gå galt.

Motion i langsomt tempo

Fysisk aktivitet kan give psyken en velfortjent pause, fordi hjernen under motion er optaget af at styre kroppen.

Gode kostvaner

Spis sundt og lige så vigtigt: giv dig tid til at nyde måltidet. Maden skal ikke kun være brændstof til at stresse videre. Og husk rigelig med væske.

Tilstrækkeligt med søvn

Mange tror, at 5-6 timers søvn pr. nat er nok, selvom de i virkeligheden har brug for 7-8 timer. Og en time fra eller til betyder noget, for søvnmangel ak-kumuleres og bevirker, at man konstant må tære på reserverne.

Regelmæssig afslapning

Kvaliteten af vores afslapningsperioder betyder meget. At sidde og læse en bog er fx bedre end at tale i telefon.

Samtale og samvær

De fleste kvinder, modsat mænd, ser ud til pr. instinkt at vide, hvor vigtigt det er at få luft for sine følelser og derved få lettet det følelsesmæssige tryk.

Pauser i arbejdet

Intensiv koncentration indebærer, at påvirkninger fra omgivelserne udelukkes. Det kræver meget energi. Et monotont eller trist arbejde kan også være trættende. Små pauser og en kort spadseretur i frokosten kan være med til at fylde energidepotet op igen.

Lyt til dine egne behov

Tillad dig selv at gøre de ting, som du har lyst til. Det indebærer, at du må prioritere og lære at sige "nej tak".

Arbejd med dig selv

Lyt til din indre stemme, træn din selvtillid og tænk over, hvad du vil, og hvad du ikke vil med livet. Der findes et hav af metoder, kurser, bøger og bånd, der kan hjælpe dig på vej.

Bekæmp stress

Stress er en hyppig årsag til træthed. Konstant stress giver spændte muskler, men det kan afhjælpes med massage eller afspændingsøvelser.