Chris MacDonald: Sådan får jeg fred for mine tanker

Coach Chris MacDonald kan på nærmest én hånd tælle, hvor mange gange han har lagt sig til at sove – med det samme. Han ligger ofte længe og tænker over sin økonomi og forholdet til andre mennesker. Men han har lært sig selv tre strategier.

Chris Macdonalds 3 bedste råd til dig:

1. Lav en handlingsplan

For hver negativ tanke eller bekymring, der dukker op, skal du lave en konkret plan for, hvordan du kommer den til livs. Føler du dig stresset på jobbet, kan du måske bede din chef tage nogle opgaver fra dig. Knaser kommunikationen mellem dig og kæresten, kan du tænke over, hvordan du kan starte en åben og ærlig samtale næste gang, I ses. Vær så konkret som mulig, så har du nemmere ved at slippe tankerne.

2. Distraher dig selv – positivt

Gå en lang tur eller tag på cafe sammen med din bedste veninde. Når du flytter dig selv væk fra den situation, du er i, så tvinges du til at tænke på noget helt andet. Men du skal holde dig væk fra tv’et, for så får du ikke bearbejdet dine tanker på en positiv måde. Ligegyldigt flimmer sætter blot dine tanker på standby, mens frisk luft og ægte samvær med mennesker, du holder af, lindrer dine tanker.

3. Afsæt tid til dine tanker

Du kan ikke løbe fra dem i al evighed, for de vil frem – tankerne. Giv dig selv 15 min. to gange om dagen, hvor du må have lov at tænke på alt det, der er gået galt og kan gå galt. Men når tiden er gået, skal du stoppe og igen leve i nuet. Når du ved, at du senere på dagen får lov at tænke i disse baner, er det nemmere at slippe tankerne her og nu.