Sådan tackler du præstationsangst

Nogle mennesker er født mere ængstelige end andre, og de har større risiko for at blive ramt af præstationsangst.

Det er svært at komme uden om at skulle præstere, hvis man vil opnå noget i livet. Vi skal igennem en del eksaminer, oplæg eller taler, og det gør nogle mennesker så angste, at de klarer sig dårligere til en eksamen eller helt udskyder deres uddannelse.

Hvis du bekymrer dig meget om en præstation, du skal til at lave, så lægger du faktisk beslag på dine mentale ressourcer, så du lettere mister overblikket og præsterer dårligere. Hvis du har præstationsangst bruger du meget energi på at tænke katastrofe-tanker og forestille dig det værste, fx at klappen går ned. Folk uden præstationsangst tænker: ”Det går nok”.

Men fortvivl ikke. Her giver vi dig 7 gode råd til, hvordan du tackler din præstationsangst.

Sådan tackler du det

  1. Tænk positivt: Mind dig selv om de situationer, hvor du har klaret dig godt. Så ved du, at du har ressourcerne til at gøre det godt, så det bare handler om at finde dem frem igen.
  2. Adskil selvværd og selvtillid: Du skal vide, at du stadig er noget værd som menneske, selv om du klarer dig dårligt til en eksamen eller under et oplæg. Sig til dig selv, at du er okay, præcis som du er.
  3. Hav fokus på det du kan, frem for det du ikke kan: På den måde programmerer du din hjerne til at tro på, at du nok skal klare det. Har du først sat dig i hovedet, at du nok skal klare opgave, så gør du det også.
  4. Vær realistisk: Når du står foran en forsamling, tænker du måske, at tilhørerne er meget klogere end dig, og at de er kritiske over for dig. Men tænk på, om det nu også har noget på sig i virkeligheden. Du dømmer højst sandsynligt dig selv hårdere, end andre gør.
  5. Slap af: Det er fysisk umuligt at være bange, når man er dybt afslappet. Træk vejret langsomt, tal roligt og forestil dig, at du er et rart sted – så slapper du automatisk mere af.
  6. Kast dig ud i det: Jo mere du arbejder med din præstationsangst, jo mindre bliver den. Øvelse gør mester, så det gælder bare om at blive i de angstfremkaldende situationer i stedet for at løbe væk fra dem. Så lærer du meget mere om dig selv og kan med tiden blive fri for dine egne fordømmende tanker.
  7. Vær lidt nervøs: Det er vigtigt at tage toppen af din nervøsitet, for ellers performer du dårligere, end du ellers ville. Men du har faktisk gavn af at være en lille smule nervøs, for det skærper dine og dit engagement og holder dig på dupperne.

Kilde: Bobby Zachariae, cand.psych., dr. med., MDSci. Professor

Mest læste lige nu
Søvn

SKEMA: Så meget søvn skal du have

Vægttab

BMI-BEREGNER: Regn ud, om din vægt er normal

Motivation til vægttab

Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

Mindfulness

Løs 7 typiske problemer med din vejrtrækning

Sund mad

4 gode grunde til at spise chokolade

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Sundhed

Hvorfor kan jeg ikke kende forskel på højre og venstre?

5 km løbeprogram

PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

Hjerte

Sænk blodtrykket med DASH-diæten

Juice-opskrifter

Sådan laver du ingefærshots

75 minutter
Mere om Stress
Stress

Kan motion og mindfulnes hjælpe på stress?

Stress

Er vi virkelig mere stressede i dag end før i tiden?

Stress

Er det de mange opgaver, der giver stress på jobbet?

Stress

Hvilke livsændringer er de mest stressende?

Stress

Får nogle mennesker lettere stress end andre?

Stress

7 grunde til at det ikke kan betale sig at jage afsted

Stress

Ledige oplever også stress

Stress

Hjernemad hjælper dig med at modstå stress

Stress

6 tiltag, der gør din hjerne glad

Stress

Stressramte kvinder: "Det ville vi gerne have vidst, inden snoren knækkede"

Stress

Guide: Sådan støtter du en stressramt

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler