Sådan tackler du præstationsangst

Nogle mennesker er født mere ængstelige end andre, og de har større risiko for at blive ramt af præstationsangst.

Det er svært at komme uden om at skulle præstere, hvis man vil opnå noget i livet. Vi skal igennem en del eksaminer, oplæg eller taler, og det gør nogle mennesker så angste, at de klarer sig dårligere til en eksamen eller helt udskyder deres uddannelse.

Hvis du bekymrer dig meget om en præstation, du skal til at lave, så lægger du faktisk beslag på dine mentale ressourcer, så du lettere mister overblikket og præsterer dårligere. Hvis du har præstationsangst bruger du meget energi på at tænke katastrofe-tanker og forestille dig det værste, fx at klappen går ned. Folk uden præstationsangst tænker: ”Det går nok”.

Men fortvivl ikke. Her giver vi dig 7 gode råd til, hvordan du tackler din præstationsangst.

Sådan tackler du det

  1. Tænk positivt: Mind dig selv om de situationer, hvor du har klaret dig godt. Så ved du, at du har ressourcerne til at gøre det godt, så det bare handler om at finde dem frem igen.
  2. Adskil selvværd og selvtillid: Du skal vide, at du stadig er noget værd som menneske, selv om du klarer dig dårligt til en eksamen eller under et oplæg. Sig til dig selv, at du er okay, præcis som du er.
  3. Hav fokus på det du kan, frem for det du ikke kan: På den måde programmerer du din hjerne til at tro på, at du nok skal klare det. Har du først sat dig i hovedet, at du nok skal klare opgave, så gør du det også.
  4. Vær realistisk: Når du står foran en forsamling, tænker du måske, at tilhørerne er meget klogere end dig, og at de er kritiske over for dig. Men tænk på, om det nu også har noget på sig i virkeligheden. Du dømmer højst sandsynligt dig selv hårdere, end andre gør.
  5. Slap af: Det er fysisk umuligt at være bange, når man er dybt afslappet. Træk vejret langsomt, tal roligt og forestil dig, at du er et rart sted – så slapper du automatisk mere af.
  6. Kast dig ud i det: Jo mere du arbejder med din præstationsangst, jo mindre bliver den. Øvelse gør mester, så det gælder bare om at blive i de angstfremkaldende situationer i stedet for at løbe væk fra dem. Så lærer du meget mere om dig selv og kan med tiden blive fri for dine egne fordømmende tanker.
  7. Vær lidt nervøs: Det er vigtigt at tage toppen af din nervøsitet, for ellers performer du dårligere, end du ellers ville. Men du har faktisk gavn af at være en lille smule nervøs, for det skærper dine og dit engagement og holder dig på dupperne.

Kilde: Bobby Zachariae, cand.psych., dr. med., MDSci. Professor

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background