3 ting, der smadrer din søvn

Det er ikke ligegyldigt, hvad du putter i munden i de sene aftentimer. Du risikerer nemlig at spolere din nattesøvn. Her er tre ting, der er bedst at holde sig fra.

Kvinde ligger i sengen og kigger på sin telefon

Løs problemet med 10 gode tips inspireret af bl.a. Chris MacDonald

© iStock

Kaffe

En helt almindelig kop kaffe virker herligt forfriskende i løbet af dagen, fordi dens koffein sætter turbo på nervesystemet. Desværre hæmmer den også produktionen af det søvndyssende hormon melatonin, og derfor er det en god idé at styre udenom kaffe og andre koffeinholdige drikke – for eksempel energidrikke – i aftentimerne.

Får du for meget eller for lidt søvn? Tjek her, hvor meget søvn netop DU har brug for.

Rødvin

Mange vil nok skrive under på, at man sover godt på et glas rødvin eller to. Men søvnforskerne er lodret uenige. Ifølge dem kan selv få genstande alkohol til aftenhyggen påvirke din søvn, så den bliver mere overfladisk. Det betyder, at du ikke får restitueret optimalt hverken fysisk eller psykisk i løbet af natten.

Kosttilskud

Guarana, ginseng og B-12 vitamin er blot nogle af de kosttilskud, som gennem deres opkvikkende virkning kan have negativ indflydelse på din søvn. Gør det derfor til rutine at tage dine kosttilskud om morgenen i stedet for om aftenen, så du kan sove sødt og vågne frisk.

Få 3 numre af I FORM + løbejakke fra Kari Traa for kun 129 kr.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background