Fæld et snorketræ

Har du en sengemakker, som snorker? Der er ikke noget at sige til, at snorken kan drive sidemanden til vanvid. Her er 6 gode anti-snorke-råd.

Snorkende mand og kvinde

SNORKETERROR Er det her en situation, du kender? Så spark ham ud af soveværelset og lav snorkefri zone. Eller stik ham de 6 gode råd herunder.

© Colourbox

1. Undgå alkohol og sovemedicin
Begge dele får musklerne i svælget til at slappe af, så de ikke længere holder svælget konstant udspilet.

2. Undgå røg

Selv passiv rygning går ud over åndedrættet og får slimhinderne i næse og hals til at svulme op. Det gør det sværere for luften at passere.

3. Tab dig
Fedtdepoter på halsens yderside og imellem svælgets muskler mindsker svælgets omkreds, så luften får sværere ved at passere. Hvis du er overvægtig, kan du med fordel smide nogle af de ekstra kilo – selv et vægttab på ganske få kilo kan udrette mirakler.

4. Undgå at ligge på ryggen
Sy fx en tennisbold i din pyjamasskjorte mellem skulderbladene, så du umuligt kan ligge på ryggen. Eller anskaf dig en antisnorkepude, som gør det lettere at sove på siden.

5. Sov med hovedet højere end benene
Hvis du hæver sengens hovedgærde, bliver din vejrtrækning friere og mere regelmæssig.

6. Hvis alt andet glipper ...
Prøv dig frem med en tandskinne, som holder kæben på plads og luftvejene åbne. Nogle har desuden gavn af et næseplaster, som giver plads til mere luft i næsen.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background