Snorkende mand og kvinde
Snorketerror

Er det her en situation, du kender? Så spark ham ud af soveværelset og lav snorkefri zone. Eller stik ham de 6 gode råd herunder.

© Colourbox

Fæld et snorketræ

Er du en af dem, der buldrer og brager om natten? Eller kender du måske en sengemakker nær dig, som snorker? Der er ikke noget at sige til, at snorken kan drive sidemanden til vanvid. Faktisk ligger det inden for normalområdet, hvis du snorker på samme lydniveau som en motorplæneklipper. Her er 6 gode anti-snorke-råd.

14. marts 2016 af Stine Overbye

1. Undgå alkohol og sovemedicin
Begge dele får musklerne i svælget til at slappe af, så de ikke længere holder svælget konstant udspilet.

Sæt turbo på træningen med et lækkert træningssæt! Få top og tights + 3 nr. af I FORM for kun 99,-

2. Undgå røg
Selv passiv rygning går ud over åndedrættet og får slimhinderne i næse og hals til at svulme op. Det gør det sværere for luften at passere.

3. Tab dig
Fedtdepoter på halsens yderside og imellem svælgets muskler mindsker svælgets omkreds, så luften får sværere ved at passere. Hvis du er overvægtig, kan du med fordel smide nogle af de ekstra kilo – selv et vægttab på ganske få kilo kan udrette mirakler.

4. Undgå at ligge på ryggen
Sy fx en tennisbold i din pyjamasskjorte mellem skulderbladene, så du umuligt kan ligge på ryggen. Eller anskaf dig en antisnorkepude, som gør det lettere at sove på siden.

5. Sov med hovedet højere end benene
Hvis du hæver sengens hovedgærde, bliver din vejrtrækning friere og mere regelmæssig.

6. Hvis alt andet glipper ... 
Prøv dig frem med en tandskinne, som holder kæben på plads og luftvejene åbne. Nogle har desuden gavn af et næseplaster, som giver plads til mere luft i næsen.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: