Drøm dig til en bedre hverdag

Med drømme følger et hav af fordele, der alle hjælper dig til en mere harmonisk hverdag. Læs her, hvordan du bedst udnytter din drømmesøvn.

Kvinde ligger i sengen og ser på vækkeur

Få mere ud af din drømmesøvn

Vågn op midt i en drøm.

Du føler dig mest udhvilet, hvis du vågner op midt i drømmesøvnen, for her minder hjernebølgerne mest muligt om vågen tilstand – og desuden vil du have lettere ved at huske dine drømme. En søvncyklus varer 90 minutter, og du drømmer i 20 pct. af tiden til sidst i cyklussen. For at være mest frisk om morgenen skal du derfor helst vågne i de sidste 18 minutter af en cyklus. Af samme grund er det optimalt at sove et helt antal perioder på 90 minutter, fx 7,5 timer svarende til præcis 5 søvncyklusser. Ringer vækkeuret i stedet midt i den dybe søvn, er det svært at stå op.

Lær at drømme klart

Klare drømme er drømme, som du har kontrol over og kan påvirke handlingsforløbet i. Normalt er du ikke bevidst om, at du drømmer, før du vågner op igen, og under drømmen forbliver du i rollen som tilskuer og ser passivt til. Men under en klar drøm indser du allerede i søvne, at det må være en drøm, og i stedet for blot at se på tager du kontrol over drømmen og bestemmer selv helt bevidst, hvordan den skal udvikle sig. Forskning tyder på, at hvis du har klare drømme, som du kan gennemskue, er du også bedre til at gennemskue virkeligheden i vågen tilstand og har lettere ved at løse opgaver, som kræver logisk sans og indsigt. Du kan træne dig til at drømme klart ved at genkalde dig så mange detaljer som muligt, når du vågner, samt ved at sige til dig selv, inden du falder i søvn, at du vil huske dine drømme.

Læs også: Sådan tolker dudine drømme.

Sov længe, og drøm mere

Drømme er nyttige, så det er godt at drømme så meget som muligt. Drømmesøvnen udgør en større og større del af søvnen, jo længere tid du har sovet, og efter de første 6 timers søvn drømmer du omkring halvdelen af tiden. Derfor gælder det om at sikre sig en lang nattesøvn. Det er også vigtigt at undgå afbrudt søvn. Du begynder nemlig først at drømme, knap halvanden time efter at du er faldet i søvn, så hvis du vågner meget ofte, når du aldrig ind i drømmeriget.### Drøm dig god til noget

En god drømmesøvn kan også styrke din evne til at huske indøvede bevægelser som fx at spille klaver, cykle eller slå en dobbelt baghånd i tennis. Det er nemlig under drømmesøvnen, at den såkaldte procedurale hukommelse styrkes, så bevægelserne sætter sig bedre fast i hukommelsen, og du derved lærer dem hurtigere. Sørg derfor for at sove mindst 8 timer, efter at du lige har lært nogle nye bevægelser.

Knæk drømmekoden

Selv om forskere generelt ikke tror, at drømme har nogen bestemt betydning, er det velkendt,at du drømmer om de ting, der ligger dig på sinde. Hvis du vil forsøge at koble en af dine drømme til dine tidligere oplevelser, skal du huske på én ting: Man drømmer mest om det, der enten er sket lige dagen før eller 5-7 dage forinden. Sandsynligheden for, at det er oplevelserne fra i forgårs eller for to uger siden, der spøger i dine drømme, er altså ikke ret stor.

Mest læste lige nu
Søvn

7 effektive tips, der tackler tankemylder

Styrketræningsøvelser

Få stærke ben med I FORMs julekalender

Motivation til vægttab

Hvilken alkohol indeholder færrest kalorier?

Forebyggelse

8 øvelser til smidigt og smertefrit bindevæv

Styrketræning

Rygtræning til en stærk og smertefri ryg

Styrketræningsøvelser

1. december

Kalorieforbrænding

BEREGN: Hvor mange kalorier har jeg brug for?

Skønhed

Dermatologens 10 bedste tips til en sund hud

5 km løbeprogram

PROGRAM: Kom i gang med at løbe 🎧

Psykologi

Lær at give slip på bekymringerne

Mere om Søvn
Søvn

Snorken – de bedste midler til at sætte en stopper for støjen

Søvn

Kan en powernap ødelægge min nattesøvn?

Søvn

Er en kugledyne noget for dig?

Søvn

Søvnmangel – dine træningsvaner betyder mere, end du aner

Søvn

Er sommertid skidt for kroppen?

Søvn

Må jeg vække en, der går i søvne?

Søvn

Sådan skaber du de bedste betingelser for en god nats søvn

Søvn

Denne plante har en dokumenteret beroligende effekt

Søvn

Så meget betyder søvnen for din vægt

Søvn

14 gode råd til at sove godt i sommervarmen

Annonce

8 specielle tegn: Vidste du, at dette kan skyldes for lidt søvn?

Newsletter background
I FORM anbefaler
Superfood

Tjek vores bedste opskrifter med rødkål

Forebyggelse

Derfor er sauna så sundt

Psykologi

Test dig selv: Er du optimist eller pessimist?

Om I FORM

Let at leve sundt: I FORMs træningsunivers og madplaner hjælper dig

Forebyggelse

Skal du være bekymret for nattesved?

Flad mave

Mavecamp for begyndere: Følg dette effektive program og se resultater

Træning

Få mere energi med denne morgentræning, der strækker og styrker

Psykologi

Depressions-test: Er du mere end bare trist?

Styrketræning

Nybegynder? Sådan kommer du nemt i gang med styrketræningen

Styrketræning

Farvel fedt, hej muskler