4 tips til at undgå gnavsår

Når du træner og sveder, opstår der nemt gnavsår, fx på inderlårene eller under din sports-bh. Men der er heldigvis hjælp at hente her.

Kvinde løber

STRAMT LØBETØJ er et af tipsene til at undgå gnavsår, når du træner. Få flere her.

© iStock

Så nemt undgår du gnavsår

Sved, sollys, hårdt fysisk arbejde og lange træningspas ... Der kan være mange årsager til, at du får gnavsår. Heldigvis kan du med disse simple tricks nemt undgå dem.

1. Hold huden tør

Træn i svedtransporterende tøj, så din hud forbliver tør. Undgå bomuld. Træner du i fitnesscenter, så dup huden tør undervejs med et håndklæde.

LÆS OGSÅ: Hvad er fodsvamp?

2. Undgå hud mod hud

Vælg tøj, der dækker, så du undgår, at hud gnider mod hud fx dine inderlår.

3. Vælg stramt tøj

Løstsiddende tøj, der hopper og danser, når du træner, øger din risiko for gnavesår. Vælg stramt, men behageligt tøj, og undgå gerne sømme og vaskemærker.

4. Smør dig

Inden du løber eller cykler, så smør de udsatte steder med en parfumefri antiperspirantdeo, lidt vaseline eller et særligt antifriktionsprodukt.

Har du fået en vabel? Se hvordan du behandler den her

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background