Kvinde løber
Stramt løbetøj

er et af tipsene til at undgå gnavsår, når du træner. Få flere her. 

© iStock

4 tips til at undgå gnavsår

Når du træner og sveder, opstår der nemt gnavsår, fx på inderlårene eller under din sports-bh. Men der er heldigvis hjælp at hente her.

2. juli 2017 af Inge Eriksen og Mette Bundgaard

Så nemt undgår du gnavsår

Sved, sollys, hårdt fysisk arbejde og lange træningspas ... Der kan være mange årsager til, at du får gnavsår. Heldigvis kan du med disse simple tricks nemt undgå dem.

1. Hold huden tør

Træn i svedtransporterende tøj, så din hud forbliver tør. Undgå bomuld. Træner du i fitnesscenter, så dup huden tør undervejs med et håndklæde.

2. Undgå hud mod hud

Vælg tøj, der dækker, så du undgår, at hud gnider mod hud fx dine inderlår.

3. Vælg stramt tøj

Løstsiddende tøj, der hopper og danser, når du træner, øger din risiko for gnavesår. Vælg stramt, men behageligt tøj, og undgå gerne sømme og vaskemærker.

4. Smør dig

Inden du løber eller cykler, så smør de udsatte steder med en parfumefri antiperspirantdeo, lidt vaseline eller et særligt antifriktionsprodukt.


Har du fået en vabel? Se hvordan du behandler den her

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: