Barn med slik, tilsætningsstoffer
© iStock

Sådan undgår du de kritiske E-numre

Slik, chips og sodavand smager jo godt. Men faktisk er det nogle af de fødevarer, der indeholder de kritiske E-numre. Her får du 5 tips til nemt at undgå de kristiske tilsætningsstoffer.

22. februar 2018 af Inge Eriksen

5 simple tips til at undgå de kritiske E-numre

E-numre findes i rigtige mange af vores fødevarer, og faktisk ville det være ganske svært at have en tilværelses helt uden tilsætningsstoffer. Det ville nemlig betyde, at du skulle fremstille alle dine fødevarer fra bunden og indtage dem i løbet af ganske få dage. 

E-numre har fået et dårligt ry, men faktisk er langt de fleste tilsætningsstoffer harmløse og nærmest uundværlige. Her kan du se, hvilke tilsætningsstoffer dine fødevarer indeholder, som du roligt kan spise.

Men der findes jo også de kritiske E-numre, og derfor har vi lavet en guide, der lærer dig, hvordan du undgår de tilsætningsstoffer, der muligvis kan skade dit helbred, og hvordan du generelt får færre E-numre via dine fødevarer. Samtidig kan du så glæde dig over en sundere kost, for det fører færre E-numre næsten automatisk med sig. 

1. Undgå E-numre, der er under mistanke

Lær de kritiske E-numre udenad, eller tag et foto af boksen her med din mobil. Så er det let at tjekke varedeklarationen, når du køber ind. 

E-numre under mistanke:

E 102, E 110, E 122, E 123 + E 124

Azofarvestofferne mistænkes for at gøre børn hyperaktive og give koncentrationsbesvær. En EU-undersøgelse har ikke påvist en sammenhæng. 

E 104, E 32, E 133 + E 160b

Farvestofferne kan udløse en allergisk reaktion.

E 120

Farvestoffet carminer kan udløse en allergisk reaktion.

E 200 + E 202-203

Sorbinsyre og sorbater kan udløse ikke-allergisk overfølsomhed hos særligt følsomme.

E 210-219

Benzoesyre, benzoater og para­hydroxybenzoater kan udløse ikke-allergisk overfølsomhed. 

E 220 + E 221-224 + E 226-228

Svovldioxid og sulfitter kan udløse ikke-allergisk overfølsomhed hos særligt følsomme.

E 249 + E 250

Nitrat og nitrit kan danne stoffer, der kan virke kræftfremkaldende.

E 320 + E 321

Antioxidanterne BHA og BHT har i høje doser i dyreforsøg ført til kræft. Stofferne har også vist hormonforstyrrende effekter i dyreforsøg.

E 954

Dyreforsøg har vist en sammenhæng mellem blærekræft og høje doser af sakkarin. I de tilladte mængder menes der ikke at være en risiko.

E 621

Det tredje krydderi, mononatriumglutamat, kan udløse overfølsomhedsreaktioner som rødme og hovedpine. 

2. Køb økologisk

Hvis du konsekvent går efter det røde Ø-mærke, undgår du flere hundrede tilsætningsstoffer. Kun omkring 40 E-numre er godkendt til brug i økologiske fødevarer, mens tallet for konventionelle fødevarer er over 350. Fx er sødemidler og kunstige farvestoffer ikke tilladt i økologiske fødevarer. BHA og BHT må heller ikke anvendes i økologiske fødevarer. Et omdiskuteret stof som nitrit E 250 må gerne anvendes i økologiske kødprodukter i EU, men de økologiske producenter i Danmark bruger ikke stoffet. Derfor slipper du for nitrit i produkter som kødpålæg, bacon og pølser ved at købe økologisk og dansk.

3. Begræns mængden af forarbejdede fødevarer

Som tommelfingerregel kan du gå ud fra, at jo mere forarbejdet og jo længere holdbarhed en vare har, jo flere E-numre er der tilsat fødevaren. Skær især ned på produkter som færdigretter, pølser, købekager, bagemix, færdige dressinger og saucer, og lav i stedet maden selv af rene råvarer. Skær også ned på kødpålæg, og brug i stedet hårdkogte æg, avocado, banan, tomat, kogte kartofler samt kød- og fiskerester fra aftensmaden. 

4. Spis varieret

Jo mere varieret du spiser, jo mindre får du af et enkelt E-nummer. De fleste stoffer, der er under mistanke for at skade vores sundhed, er kun skadelige i ganske store mængder.

5. Spis sundt

Overholder du de officielle kostråd som at spise flere grøntsager og mindre sukker, kommer du automatisk til at indtage færre E-numre. Gå gerne efter følgende byttehandler: 

  • Spis fisk i stedet for kød fra dyr med fire ben.
  • Spis frisk frugt i stedet for slik.
  • Spis usaltede nødder i stedet for chips.
  • Drik vand i stedet for læskedrikke.
  • Spis frisk frugt i stedet for tørrede frugter.
  • Spis havregryn i stedet for morgenmadsprodukter. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler