Sådan undgår du at spise for meget

Lige lidt jule-hygge og lige nogle gode julefrokoster - og det er jo kun jul én gang om året. Vi kender det alle - man kan hurtig spise alt alt for meget i julen. Undgå det i år.

Ja, det smager godt - men det feder.

Sådan gør du

1. Følg de samme principper for kalorielette råvarer, som du gør resten af året. Gå efter fisk, fedtfattigt kød, fuldkorn og masser af frugt og grønt.

2. Gå efter den sunde julemad og tag for dig af retterne, når der kommer sild, laks, rejer, æg, nødder, rugbrød, rødkål og andesteg på bordet.

3. Står du selv i køkkenet, kan du godt lave julemad efter noget, der – i hvert fald et stykke ad vejen – minder om kaloriefattige opskrifter.

4. Drik masser af vand til alle måltider.

5. Sørg altid for, at halvdelen af maden på din tallerken er grønsager.

6. Tag kun julekonfekten ud af skabet en gang om ugen. Selv om marcipan og nougat er spækket med mandler og hasselnødder, er der også vildt meget sukker i. Blot 100 gram, som man jo hurtigt kan spise, giver dig 475 kcal.

7. Spis hvert måltid langsomt, så du nyder maden – og maden når at mætte.

Nødplan – hvis du falder i:

Løb en tur eller træn i fitnesscentret for at fjerne oppustetheden.

Skriv ned, hvordan du vil undgå atspise for meget ved det næste julebord.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background