Trænende kvinde
© Istock

Undgå livmoderhalskræft: Så lidt træning skal der til

Et nyt studie viser, at der faktisk ikke skal særlig meget ugentlig træning til for at værne sig mod livmoderhalskræft.

20. maj 2016 af Stephanie Korsholm Fox

Det er ingen hemmelighed, at træning er godt for os, og at hyppige besøg på løbestier og fitnesscentre kan reducere risikoen for at udvikle alvorlige sygdomme som diabetes, hjerte-karsygdomme og kræft. 

Et nyt studie fra Roswell Park Cancer Institute i New York viser nu også, hvad du kan gøre for at beskytte dig specifikt mod kræfttypen livmoderhalskræft. Forskningen viser nemlig, at hvis du træner blot en halv time om ugen, kan du minimere risikoen for at udvikle netop den kræftform betydeligt. 

Blot 30 minutter kan gøre det

Forskere undersøgte mængden af fysisk aktivitet hos 128 kvinder, der var diagnosticeret med livmoderhalskræft samt hos 512 kvinder uden kræft. Undersøgelsen viste, at de kvinder, der var fuldstændig inaktive, havde større sandsynlighed for at få en kræftdiagnose. 

Blot 30 minutters træning om ugen gjorde imidlertid en kæmpe forskel. De kvinder, der trænede mindre end de 30 minutter om ugen, havde nemlig hele to en halv gang større risiko for at få livmoderhalskræft end de kvinder, der var mere aktive.

Forskellene i risikoen forblev også uændrede, selvom forskerne kiggede på andre livsstilsfaktorer som rygning, alkoholforbrug, BMI og endda andre tilfælde af livmoderhalskræft i familien. 

Kilde: Shape.com

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler