Motion sænker blodtrykket

Fysisk aktivitet får blodtrykket til at falde hos folk med forhøjet blodtryk.

12. august 2013 af I FORM

Italienske forskere lod 168 blodtrykspatienter gennemgå et træningsprogram på seks uger. I forsøgsperioden blev deltagernes blodtryk overvåget 24 timer i døgnet. Den fysiske aktivitet bestod af tre ugentlige træningssessioner, hvor patienterne skulle gå hurtigt på et løbebånd.

Konklusionen var klar: Motion sænkede deltagernes systoliske blodtryk med 5,3 pct. og deres diastoliske blodtryk med 6,9 pct.

Hvad skal dit blodtryk helst være? Tjek blodtryks-tabellen og få svar!

Sådan undgår du forhøjet blodtryk

  • Dyrk 30-60 min. konditionskrævende motion 4-7 dage om ugen.
  • Undgå overvægt. Tjek, at dit BMI er mellem 18,5 og 24,9, og at din livvidde ikke overstiger 102 cm for mænd og 88 cm for kvinder.
  • Drik ikke mere end 14 genstande pr. uge for mænd og 7 for kvinder og gerne mindre.
  • Spis masser af frugt og grønt. Og sæt fedtfattige og fiberrige produkter på menuen.
  • Spar på saltet.
  • Undgå stress.

GUIDE: Sådan bruger du en blodtryksmåler hjemme

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler