Motion sænker blodtrykket

Fysisk aktivitet får blodtrykket til at falde hos folk med forhøjet blodtryk.

12. august 2013 af I FORM

Italienske forskere lod 168 blodtrykspatienter gennemgå et træningsprogram på seks uger. I forsøgsperioden blev deltagernes blodtryk overvåget 24 timer i døgnet. Den fysiske aktivitet bestod af tre ugentlige træningssessioner, hvor patienterne skulle gå hurtigt på et løbebånd.

Konklusionen var klar: Motion sænkede deltagernes systoliske blodtryk med 5,3 pct. og deres diastoliske blodtryk med 6,9 pct.

Sådan undgår du forhøjet blodtryk


  • Dyrk 30-60 min. konditionskrævende motion 4-7 dage om ugen.

  • Undgå overvægt. Tjek, at dit BMI er mellem 18,5 og 24,9, og at din livvidde ikke overstiger 102 cm for mænd og 88 cm for kvinder.

  • Drik ikke mere end 14 genstande pr. uge for mænd og 7 for kvinder og gerne mindre.

  • Spis masser af frugt og grønt. Og sæt fedtfattige og fiberrige produkter på menuen.

  • Spar på saltet.

  • Undgå stress.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler