Motion sænker blodtrykket

Fysisk aktivitet får blodtrykket til at falde hos folk med forhøjet blodtryk.

Italienske forskere lod 168 blodtrykspatienter gennemgå et træningsprogram på seks uger. I forsøgsperioden blev deltagernes blodtryk overvåget 24 timer i døgnet. Den fysiske aktivitet bestod af tre ugentlige træningssessioner, hvor patienterne skulle gå hurtigt på et løbebånd.

Konklusionen var klar: Motion sænkede deltagernes systoliske blodtryk med 5,3 pct. og deres diastoliske blodtryk med 6,9 pct.

Hvad skal dit blodtryk helst være? Tjek blodtryks-tabellen og få svar!

Sådan undgår du forhøjet blodtryk

  • Dyrk 30-60 min. konditionskrævende motion 4-7 dage om ugen.
  • Undgå overvægt. Tjek, at dit BMI er mellem 18,5 og 24,9, og at din livvidde ikke overstiger 102 cm for mænd og 88 cm for kvinder.
  • Drik ikke mere end 14 genstande pr. uge for mænd og 7 for kvinder og gerne mindre.
  • Spis masser af frugt og grønt. Og sæt fedtfattige og fiberrige produkter på menuen.
  • Spar på saltet.
  • Undgå stress.

GUIDE: Sådan bruger du en blodtryksmåler hjemme

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background