Derfor skal du spise protein før sengetid

Vil du have mere ud af din træning eller slankekur? Så skal du spise en bestemt type protein før, du skal sove.

Skål med skyr

PROTEIN FØR SENGETID Er du også vild med en lille aftenssnack? Så læs med her.

© iStock

Du har sikkert allerede hørt, at tidspunktet du spiser protein på, kan have betydning for din træning.

Og når det kommer til et tidspunkt, så har studier vist, at det kan have en effekt på restitution og muskelopbygning, hvis du spiser en protein-snack kort tid før, du lægger hovedet på puden.

Proteinet skal dog være af en ganske særlig slags: nemlig kasein, der især findes i mejeriprodukter som hytteost, skyr, parmesanost og mælk.

Derfor får du her 5 bud på en godnat-snack, som alle indeholder proteinet kasein.

5 godnat-snacks

  • Skyr med bær og mandler
    Blend 2,5 dl skyr med 75-100 gram friske eller frosne bær. Hæld det i en dyb tallerken, og top med 5-10 grofthakkede mandler og et tyndt drys kanel.

  • Avocado og hytteost
    Skær en avocado over, fjern stenen, og grav kødet ud. Mos en smule citronsaft i, og spis avocadomosen sammen med et par deciliter mager hytteost.

  • Knækbrød med ost
    En skive groft knækbrød med 3 tykke skiver mager skæreost.

  • Smoothie
    En smoothie af 2 dl skyr, 2 dl mælk, en halv banan og en håndfuld bær.

  • Et kæmpe glas mælk
    Er du mest bare til at drikke mælk inden sengetid, er dette også o.k. Blot skal der næsten en liter mælk til, hvilket sikkert vil være i overkanten for de fleste.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background