Gå i sauna på ægte finsk manér

Det er ikke bare ren velvære at gå i sauna. Et spritnyt finsk forskningsstudie viser, at det er godt for din hjertesundhed. Og at endnu mere sauna er endnu bedre. Læs her, hvordan du går i sauna, som de gør i saunaens hjemland, Finland.

Sauna er finnernes svar på dansk hygge. Finnerne har en sauna for hver tredje indbygger og bruger den flere gange ugentligt. Her holder de alt fra fredagsbar og forretningsmøder til familiekomsammen.

Sådan går du i finsk sauna

  • Temperaturen: Der skal være omkring 80-90 grader varmt i saunaen, mens luftfugtigheden er lav.
  • Varighed: Cirka 10 minutter.
  • Aktivitet: Kroppen daskes indimellem med birkeris, så du får bugt med døde hudceller og øger blodcirkulationen.
  • Pauserne: Derefter er det ud og køle af. Dyp dig i en idyllisk beliggende iskold skovsø (i mangel af bedre tager du bare en tur under den iskolde bruser). For at hjernen kan udholde smerten frisætter den en masse endorfiner, der er kroppens eget morfin, og som får dig til at føle dig godt tilpas og en lille smule høj.
  • Gør det igen: Og så er det tilbage i saunaen igen. Skiftet mellem varme og kulde sætter skub i dit blodomløb.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background