© Colourbox

6 tips: Sådan snyder du pollen

AAAAATJUUUU- Det er en hård nyser for alle os med pollenallergi at komme ud og motionere, når pollensæsonen er over os. Er du en af de mange, der er irriteret over, at naturen skal diktere dine løbesko ind bagerst i skabet, så læs med her.

7. april 2016 af Irene Brøndum

Snotvarsel på sms

Find ud af hvad du er allergisk overfor og hold øje med hvor mange pollen der er i luften. Er pollentallet på sit allerhøjeste og er du hårdt ramt, så overvej at træne inde – tag en yogatime eller styrketræn i fitnesscenteret, i stedet for at brænde helt ud på landevejene. Du kan få dagens pollental tilsendt gratis til din mobil.

Fyld medicinskabet

En fejlbehandlet pollenallergi gør det umuligt at dyrke sport og kan udvikle sig til astma, så du skal kræve en ordentlig gennemgang af, hvilken medicin der passer til dit behov. Nogle antihistamintabletter er sløvende, så det gælder om at time tidspunktet, du tager tabletterne på i forhold til, om du skal ind og knalde brikker eller om du skal ud og løbe. Virkningen indtræffer normalt efter en halv times tid og varer cirka et døgn.

Løb morgen og midnat

Morgenduggen holder på pollen, men efterhånden som jordoverfladen varmes op og luften stiger til vejrs øges mængden af pollen i luften. Mængden af pollen stiger sammen med temperaturen og topper som regel midt på dagen. Det kan derfor være smart ikke at lægge træningen i frokostpausen, men i stedet stå tidligt op eller vente til sent om aftenen. Ved solnedgang falder pollen nemlig igen til jorden. I byen kan pollen dog godt hænge ved lidt længere, fordi huse og asfalt holder på de små støvkorn.

Dans regndans

Overskyet er bedre end solskin og regn får som regel det brede smil frem hos pollenallergikerne. Regndråberne vasker nemlig pollenkornene ud af luften. Særligt de store pollenkorn, som dem der frigives af græs, har svært ved at holde sig svævende og falder til jorden sammen med regndråberne. Finregn kan dog have den modsatte effekt, da det slår pollen i stykker og frigiver allergener i stedet. Blæst er som regel skidt for pollentallet, men til gengæld godt, hvis du bor ved kysten og der er pålandsvind.

Gå aldrig ned på udstyr

Solbriller eller cykelbriller er et must. De forhindrer at pollen suser direkte ind i dine øjne. Skyl eventuelt ansigtet undervejs. Smør også gerne et tyndt lag vaseline under næsen, de fanger en del af den pollen, du ellers ville have snuset ind på løbeturen. Du kan også overveje et pollenfilter. Et minifilter, der fanger pollen før din næse. Filteret er opfundet af en dansk ph-D- studerende og skulle ifølge forskningen mindske både symptomer og den medfølgende træthed. Svedigt træningstøj virker som et fluepapir på pollen, så vask tøjet straks efter du er kommet hjem og lad være med at tørre tights og toppe udenfor, hvor du risikerer at pollen hænger fast i tøjet.

Flyv på ferie

Har du planer om en aktiv ferie i pollensæsonen, så rejs et sted hen hvor der er færre pollen i luften. Vestvendte kyster, bjerge og øer er som regel et hit. På den tyske ø Helgoland har de for eksempel stort set ingen træer og øen ligger langt fra land – og så har de hvert år deres eget Marathon, hvis du er til det.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler