Spis hjernen i form

"Du er, hvad du spiser" - det har du sikkert hørt før. Men er du klar over, at du også tænker, som du spiser? Se her, hvordan kosten påvirker din koncentration og intelligens, og hvordan du sørger for, at de små grå får det rigtige foder.

God hjernemad

GOD HJERNEMAD Din hjerne elsker friskt, grønt og økologisk mad.. Se her, hvad du skal spise for at holde din hjerne skarp.

© iStock

7 TING, DIN HJERNE ELSKER

Groft, friskt, grønt og økologisk. Det er kodeordene for en god hjerne-kost. Se her, hvad du skal spise for at holde hjernen i form:

Fuldkornsprodukter som fx brune ris, hel havre, meget groft brød og polenta. De har mange fibre, komplekse kulhydrater og mineraler samt en del umættede fedtsyrer, proteiner, aminosyrer og vitaminer.

Bælgfrugter som fx soja, linser, kikærter og tørrede bønner. De indeholder store mængder komplekse kulhydrater, proteiner, vitaminer og mineraler samt en del fibre.

Friske økologiske grønsager som fx rødbeder, gulerødder, broccoli, spinat, rucolasalat og løg. Helst med skræl. Her får du masser af vitaminer, mineraler, antioxidanter og fibre samt en del komplekse kulhydrater.

Tang som fx iziki, wakame, arame og nori. Det indeholder mineraler, fibre, proteiner, aminosyrer og komplekse kulhydrater samt en del vitaminer og enzymer.

Friske økologiske frugter som fx æbler, bananer, kirsebær, ananas, og grapefrugt. Helst med skræl, når den kan spises. Her får du store mængder vitaminer, mineraler, enzymer og antioxidanter samt nogle fibre.

Nødder og frø med skal som fx sesamfrø, græskarkerner, valnødder, hørfrø og mandler. Du får store mængder proteiner, aminosyrer og mineraler samt en del fibre, vitaminer og komplekse kulhydrater.

LÆS OGSÅ: Mandler holder hjertet sundt og taljen slank.

Fed fisk, som makrel, sild og laks. De indeholder masser af protein og sunde fedtsyrer samt nogle mineraler.

Magert økologisk kød - fjerkræ(fx kalkunbryst og fasan) og magert økologisk svin, kalv og lam (fx lammekoteletter). De er rene proteinbomber.

LÆS OGSÅ: 11 lette og lækre keto-venlige opskrifter

2 TING, DIN HJERNE IKKE ER VILD MED

Hurtige kulhydrater og mælkeprodukter. Det sløver hjernen. Se her, hvad du skal prøve at holde dig fra - for din hjernes skyld:

Hurtigt optagne kulhydrater som fx sukker, sirup og hvidt mel. De skaber store udsving i blodsukkeret med det endelige resultat, at blodsukkeret bliver for lavt for hurtigt.

Større mængder mælkeprodukter. De indeholder stoffer, der kan forstyrre kemiske reaktioner i hjernen og derved forårsage træthed og koncentrationssvigt.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background