Så let kan du undgå saltbomberne

Så let kan du tage et sundere valg

Du sparer sikkert allerede på sukkeret, det mættede fedt og de hvide kulhydrater. Du tænker sikker også over, hvor mange kalorier du spiser. Men saltet - har du skænket det en tanke?

Hvis ikke, så er det på tide. Du kan nemlig vinde masser af sundhed, bl.a. for dit hjerte, din hjerne og sågar gå ned i vægt, hvis du skærer bare lidt ned.

5-6 gram om dagen er et sundt forbrug. Men vi kvinder spiser i gennemsnit 8 g. Se her, hvordan du kan skære de sidste 3 g væk.

1. Cornflakes

Eksempel: Fra Änglamark

  • Indeholder
    2,4 g salt pr. 100 g. En portion cornflakes giver dig lige så meget salt som en tilsvarende mængde chips med havsalt fra Kims.

  • Det kan du bytte medHavregryn.

  • SparDu sparer 1,2 g salt, vinder flere fibre og får mere sundt fedt.

Salt – hvad er det, og hvad gør det ved kroppen?

2. Pizza

Eksempel: Casa di mama fra Dr. Oetker

  • Indeholder
    2 g salt pr. 100 g. En hel pizza giver dig 8 g salt, næsten 25 pct. mere, end du anbefales at få på en hel dag.
  • Det kan du bytte medSpis en halv pizza med salat (uden saltet dressing).
  • SparDu sparer 4 g salt og vinder flere sunde plantestoffer.

3. Skæreost

Eksempel: Fra Cheasy

  • Indeholder
    2 g salt pr. 100 g. Et par skiver ost giver dig en femtedel af den mængde salt, du max har godt af på en dag.

  • Det kan du bytte medErstat med smøreost. Du kan stadig toppe op med peberfrugt eller marmelade.

  • SparDu sparer: Ca. 0,5 g salt – afhængigt af mærke.

4. Røget laks

  • Indeholder
    3,7 g salt pr. 100 g. En mad med røget laks giver dig over halvdelen af det salt, du bør få på en hel dag. Endnu mere, hvis du vælger salt tilbehør og brød.

  • Det kan du bytte medRå eller dampet laks, der stort set er uden salt.

  • SparDu sparer Ca. 3 g salt – afhængigt af mængde.

5. Pølse

  • Indeholder
    2-3 g salt pr. 100 g. En enkelt pølse giver dig ca. en fjerdedel af den mængde salt, du max anbefales at spise på en dag.

  • Det kan du bytte medPut noget andet på grillen. Fersk laks indeholder stort set intet salt.

  • SparDu sparer ca. 1,5 g salt – og vind masser af sunde omega-3-fedtsyrer.

Se flere eksempler på hvor du kan spare på saltet.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background