Så let kan du undgå saltbomberne

Så let kan du tage et sundere valg

11. november 2010 af I FORM

Du sparer sikkert allerede på sukkeret, det mættede fedt og de hvide kulhydrater. Du tænker sikker også over, hvor mange kalorier du spiser. Men saltet - har du skænket det en tanke?

Hvis ikke, så er det på tide. Du kan nemlig vinde masser af sundhed, bl.a. for dit hjerte, din hjerne og sågar gå ned i vægt, hvis du skærer bare lidt ned.

5-6 gram om dagen er et sundt forbrug. Men vi kvinder spiser i gennemsnit 8 g. Se her, hvordan du kan skære de sidste 3 g væk.

1. Cornflakes

Eksempel: Fra Änglamark

  • Indeholder
    2,4 g salt pr. 100 g. En portion cornflakes giver dig lige så meget salt som en tilsvarende mængde chips med havsalt fra Kims.

  • Det kan du bytte med

    Havregryn.

  • Spar

    Du sparer 1,2 g salt, vinder flere fibre og får mere sundt fedt.

Salt – hvad er det, og hvad gør det ved kroppen?

2. Pizza

Eksempel: Casa di mama fra Dr. Oetker

  • Indeholder
    2 g salt pr. 100 g. En hel pizza giver dig 8 g salt, næsten 25 pct. mere, end du anbefales at få på en hel dag.
  • Det kan du bytte med

    Spis en halv pizza med salat (uden saltet dressing).

  • Spar

    Du sparer 4 g salt og vinder flere sunde plantestoffer.

3. Skæreost

Eksempel: Fra Cheasy

  • Indeholder
    2 g salt pr. 100 g. Et par skiver ost giver dig en femtedel af den mængde salt, du max har godt af på en dag.

  • Det kan du bytte med

    Erstat med smøreost. Du kan stadig toppe op med peberfrugt eller marmelade.

  • Spar

    Du sparer: Ca. 0,5 g salt – afhængigt af mærke.


4. Røget laks

  • Indeholder
    3,7 g salt pr. 100 g. En mad med røget laks giver dig over halvdelen af det salt, du bør få på en hel dag. Endnu mere, hvis du vælger salt tilbehør og brød.

  • Det kan du bytte med

    Rå eller dampet laks, der stort set er uden salt.


  • Spar

    Du sparer Ca. 3 g salt – afhængigt af mængde.


5. Pølse

  • Indeholder
    2-3 g salt pr. 100 g. En enkelt pølse giver dig ca. en fjerdedel af den mængde salt, du max anbefales at spise på en dag.

  • Det kan du bytte med

    Put noget andet på grillen. Fersk laks indeholder stort set intet salt.


  • Spar

    Du sparer ca. 1,5 g salt – og vind masser af sunde omega-3-fedtsyrer.


Se flere eksempler på hvor du kan spare på saltet.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: