Næring til din hjerne

Du har brug for næringsstoffer til din hjerne. Se her, hvad de gavner, og hvor du får dem fra.

Protein

Mager proteinholdig mad forhindrer rene kulhydrater fra fx sukker, sodavand eller kartofler i at gøre en træt. Rene kulhydrater får indholdet af signalstoffet serotonin i hjernen til at stige, hvilket gør os afslappede. Proteinerne forhindrer indholdet af serotonin i at stige.

Gode kilder:

Mager fisk (fx torsk og sej), kylling, kalkun, skummetmælk, magert okse- og svinekød, hytteost og letmælksyoghurt.

Jern

Påvirker hjerneaktiviteten - mennesker, der får nok jern, har således en højere hjerneaktivitet.

Gode kilder:

Lever, kød, skaldyr og spinat

Karoten

Påvirker hjerneaktiviteten. Bl.a. bliver man bedre til problemløsning, hvis man får nok karoten.

Gode kilder:

Gulerødder, broccoli og spinat

Riboflavin

Riboflavin (vitamin B2) styrker hukommelsen.

Gode kilder:

Mælkeprodukter, indmad (især lever), mandler, bælgfrugter (fx bønner og ærter) og kød.

Thiamin

Thiamin (vitamin B1) påvirker hjerneaktiviteten. Mennesker, der får nok thiamin, har således en højere hjerneaktivitet. Et af mangelsymptomerne er dårlig koordinationsevne.

Gode kilder:

Magert svinekød, bælgfrugter (fx bønner og ærter), kornprodukter (fx gryn og brød) og nødder

Bor

Spormineralet bor påvirker hjernens elektriske aktivitet, så bl.a. koncentrationsevnen styrkes.

Gode kilder:

Frugt, nødder, broccoli og bælgfrugter (fx bønner og ærter).

Planteolie:

Er normalt rige på umættede fedtsyrer, der gør cellemembranerne i hjernen bløde, så hjernens nerveimpulser nemmere kan trænge igennem.

Gode kilder:

Alle planteolier, fx olivenolie og rapsolie.

Fiskeolie:

Er vigtigt for en optimal udvikling af hjernen. Fiskeolie er desuden umættet fedt, som i modsætning til mættet fedt fra kød og mælkeprodukter gør cellemembranerne i hjernen bløde, så hjernens nerveimpulser nemmere kan trænge igennem.

Goder kilder er:Fede fisk som fx makrel, laks og tun.

Zink

Styrker hukommelses- og koncentrationsevnen.

Gode kilder er: Fisk, skaldyr, kornprodukter (fx gryn og brød) og bælgfrugter (fx bønner og ærter)

LÆS OGSÅ: Hvad gør zink i kroppen?

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background