De seneste år er masser af sund mad blevet udnævnt til good mood food.

Mad, der gør dig glad

Mad gør dig glad, hvis du vælger den slags, der får din hjerne til at boble over med helt bestemte stoffer.

21. juli 2016 af I FORM

Bananer kan få dit smil til at blive endnu bredere, og chokolade kan få det til at risle frydefuldt ned ad ryggen. 

De seneste år er masser af sund mad blevet udnævnt til good mood food. Noget af maden kan gøre dig i godt humør i en fart, andet kan give dig glæde og overskud i hverdagen.

Du kender sikkert allerede effekten. Et stykke chokolade kan give lidt hurtig trøst, en banan kan gøre dig energisk i en fart, og en kop kaffe kan skærpe koncentrationen sidst på dagen. Mad kan påvirke dit humør, og instinktivt bruger vi alle sammen effekten i vores hverdag uden at tænke over det. 


Men faktisk kan og skal du spise meget mere end chokolade for at blive glad i låget også når det regner mandag morgen. Du kan forbedre hjernens evne til at føle glæde og velbehag ved at sørge for, at du får de næringsstoffer, hjernen skal bruge for at fungere.

Tidligere troede man, at hjernen var en fast og upåvirkelig størrelse, men i løbet af de seneste år er det blevet klart, at hjernen bruger de næringsstoffer, vi giver den, til hele tiden at udvikle sig.

Kemi føles som glæde

Derfor er forskerne også blevet langt mere opmærksomme på, at vores hjerne og vores humør er særdeles afhængige af det, vi spiser, og en vrimmel af næringsstoffer har vist sig at have stor indflydelse på, hvordan vi tænker, husker og føler os tilpas.

Evnen til at føle glæde, velbehag og ro gemmer sig måske lidt uromantisk i en række elektriske impulser, som hjernecellerne sender til hinanden. Den kommunikation er bl.a. afhængig af, at hjernen kan danne tilstrækkeligt af de særlige stoffer serotonin og dopamin. De stoffer er ansvarlige for at sende impulserne videre, så det glade budskab kan sprede sig i hjernen.

Serotonin og dopamin har derfor fået ry for at være lykkebringende. Ikke mindst serotonin er med til at regulere humøret, og mange lykkepiller som Fontex og Cipramil virker netop ved at øge hjernens indhold af serotonin, så den kemiske proces, vi føler som glæde, kan fungere bedre. Raske hjerner kan selv danne serotonin, men kun hvis de får de rigtige hjælpestoffer, og det kan fx være B-vitamin, rene kulhydrater eller selen. Mad med mange af de rigtige næringsstoffer er derfor blevet udnævnt til good mood food.

Hurtigt og varigt

Du kan i princippet spise dig glad på to måder, den hurtige og den varige. Den hurtige kan gøre dig i bedre humør på nogle minutter, hvis du pludselig har brug for en opkvikker, men den holder ikke i længden. Den varige handler om at få kemien i hjernen til at fungere optimalt med de rette næringsstoffer, så du for det meste har et naturligt godt humør og masser af overskud.

I FORM anbefaler
Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? På I FORM Kostdagbog finder du inspiration til slankeopskrifter, og du får samtidig stor forståelse for din kost og kaloriesammensætning.

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis 

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: