is
© iStock

Is: kalorietallet kan narre

Det kan være svært at gennemskue, hvor meget du får for kalorierne. Der er nemlig stor forskel på, hvor meget de forskellige istyper vejer.

22. juni 2016 af I FORM
#Is

Und du bare dig selv en lækker flødeis - i stedet for sorbet - hvis det er det, du går og drømmer om. Kaloriebesparelsen er nemlig ikke ret stor.

Grunden er, at der er stor forskel på, hvor meget de forskellige istyper vejer.

Flødeis vejer mindre

Selv om flødeis rummer mange flere kalorier pr. 100 gram end sorbet, vejer en kugle flødeis mindre end en kugle sorbet – og dermed udlignes en del af kaloriedifferencen for en portion.

Hvad vejer en kugle is?

Sorbet: 35-40 gram
Mælkeis: 30-35 gram
Flødeis: 25-30 gram
Sukkerfri is: 20-25 gram

Jo mere luft der kan piskes ind i isen, jo mindre tynger den i vaflen og kalorieregnskabet.

Stir dig derfor ikke blind på næringsværdierne pr. 100 gram. Lige så afgørende er nemlig, hvor meget tyngde der er i en portion af en vis størrelse.

Har du for meget fedt på kroppen? Tjek din fedtprocent her.

Antal gram pr. deciliter

  • Softice: 75 gram pr. deciliter
  • Sorbetis: 75 gram pr. deciliter
  • Mælkeis: 70 gram pr. deciliter
  • Flødeis: 60 gram pr. deciliter
  • Sukkerfri is: 45 gram pr. deciliter


2 dl sorbetis giver dig 195 kalorier, mens en tilsvarende mængde flødeis løber op i 245 kcal, hvilket kun er 50 kcal ekstra. Sukkerfri is er lettest, men indeholder ofte mange unaturlige stoffer.

Forbrænd din is


Så meget skal du motionere for at forbrænde din is.

  • En sværvægter (375 kcal)

    Gammeldags isvaffel med det hele:
    Isvaffel, 3 kugler flødeis, flødebolle, flødeskum og syltetøj.
    36 minutters løb, godt en times rask gang eller tre kvarters svømmetræning.

  • En mellemvægter (225 kcal)

    Vaffel med frugtsorbet:
    Isvaffel, 3 kugler sorbetis (120g) og evt. lidt friske bær.
    22 minutters løb, 30 minutters powerwalking eller 25 minutters landevejscykling.

  • En fluevægter (150 kcal)

    Den lille softice:
    Isvaffel og 50 g softice.
    14 minutters løb, 35 minutters tai-chi eller 20 minutters tennis.

...

I FORM anbefaler

Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? På I FORM Kostdagbog finder du inspiration til slankeopskrifter, og du får samtidig stor forståelse for din kost og kaloriesammensætning.

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler