Is: kalorietallet kan narre

Det kan være svært at gennemskue, hvor meget du får for kalorierne. Der er nemlig stor forskel på, hvor meget de forskellige istyper vejer.

is

Und du bare dig selv en lækker flødeis - i stedet for sorbet - hvis det er det, du går og drømmer om. Kaloriebesparelsen er nemlig ikke ret stor.

Grunden er, at der er stor forskel på, hvor meget de forskellige istyper vejer.

Flødeis vejer mindre

Selv om flødeis rummer mange flere kalorier pr. 100 gram end sorbet, vejer en kugle flødeis mindre end en kugle sorbet – og dermed udlignes en del af kaloriedifferencen for en portion.

Hvad vejer en kugle is?

  • Sorbet: 35-40 gram

  • Mælkeis: 30-35 gram

  • Flødeis: 25-30 gram
  • Sukkerfri is: 20-25 gram

Jo mere luft der kan piskes ind i isen, jo mindre tynger den i vaflen og kalorieregnskabet.

Stir dig derfor ikke blind på næringsværdierne pr. 100 gram. Lige så afgørende er nemlig, hvor meget tyngde der er i en portion af en vis størrelse.

Har du for meget fedt på kroppen? Tjek din fedtprocent her.

Antal gram pr. deciliter

  • Softice: 75 gram pr. deciliter
  • Sorbetis: 75 gram pr. deciliter
  • Mælkeis: 70 gram pr. deciliter
  • Flødeis: 60 gram pr. deciliter
  • Sukkerfri is: 45 gram pr. deciliter

2 dl sorbetis giver dig 195 kalorier, mens en tilsvarende mængde flødeis løber op i 245 kcal, hvilket kun er 50 kcal ekstra. Sukkerfri is er lettest, men indeholder ofte mange unaturlige stoffer.

Forbrænd din is

Så meget skal du motionere for at forbrænde din is.

  • En sværvægter (375 kcal)Gammeldags isvaffel med det hele:
    Isvaffel, 3 kugler flødeis, flødebolle, flødeskum og syltetøj.
    36 minutters løb, godt en times rask gang eller tre kvarters svømmetræning.
  • En mellemvægter (225 kcal)Vaffel med frugtsorbet:
    Isvaffel, 3 kugler sorbetis (120g) og evt. lidt friske bær.
    22 minutters løb, 30 minutters powerwalking eller 25 minutters landevejscykling.
  • En fluevægter (150 kcal)Den lille softice:
    Isvaffel og 50 g softice.
    14 minutters løb, 35 minutters tai-chi eller 20 minutters tennis.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background