træbord med rå grøntsager
© Colourbox

Hvilke økologiske madvarer skal du prioritere?

Er du også nødt til at prioritere, hvilke madvarer du vil bruge lidt flere penge på at købe i en økologisk udgave. Så guider vi dig her til det rette køb ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv.

4. oktober 2016 af Sara Mahler

Hvis vi kun kigger på sundheden, vil det klart være bedst, at du lægger dine penge til økologi i frugt- og grøntafdelingen. Ved at vælge økologisk frugt og grønt undgår du de sprøjtemiddelrester, der ofte er en del af i de konventionelt dyrkede afgrøder, og så høster du en ekstra sundhedsbonus i form af et øget antal antioxidanter. Det er dokumenteret, at økologisk frugt og grønt indeholder flere kraftfulde plantestoffer end de ikke-økologiske grønne sager.

Vælg det med skræl på

  • Sprænger det budgettet at gå all in på økologisk frugt og grønt, kan du vælge økologi ved de råvarer, du spiser med skræl på, eller som er svære at gøre helt rene – fx ingefær med dens krogede hjørner eller hele klasen af vindruer.
  • Det betyder mindre, at bananens skræl indeholder pesticider, ligesom den konventionelt dyrkede citron er harmløs, så længe du ikke river skrællen ned i retten.


Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: