Hvilke økologiske madvarer skal du prioritere?

Er du også nødt til at prioritere, hvilke madvarer du vil bruge lidt flere penge på at købe i en økologisk udgave. Så guider vi dig her til det rette køb ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv.

træbord med rå grøntsager

Hvis vi kun kigger på sundheden, vil det klart være bedst, at du lægger dine penge til økologi i frugt- og grøntafdelingen. Ved at vælge økologisk frugt og grønt undgår du de sprøjtemiddelrester, der ofte er en del af i de konventionelt dyrkede afgrøder, og så høster du en ekstra sundhedsbonus i form af et øget antal antioxidanter. Det er dokumenteret, at økologisk frugt og grønt indeholder flere kraftfulde plantestoffer end de ikke-økologiske grønne sager.

Vælg det med skræl på

  • Sprænger det budgettet at gå all in på økologisk frugt og grønt, kan du vælge økologi ved de råvarer, du spiser med skræl på, eller som er svære at gøre helt rene – fx ingefær med dens krogede hjørner eller hele klasen af vindruer.
  • Det betyder mindre, at bananens skræl indeholder pesticider, ligesom den konventionelt dyrkede citron er harmløs, så længe du ikke river skrællen ned i retten.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background