Hvilke økologiske madvarer skal du prioritere?

Er du også nødt til at prioritere, hvilke madvarer du vil bruge lidt flere penge på at købe i en økologisk udgave. Så guider vi dig her til det rette køb ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv.

træbord med rå grøntsager

Hvis vi kun kigger på sundheden, vil det klart være bedst, at du lægger dine penge til økologi i frugt- og grøntafdelingen. Ved at vælge økologisk frugt og grønt undgår du de sprøjtemiddelrester, der ofte er en del af i de konventionelt dyrkede afgrøder, og så høster du en ekstra sundhedsbonus i form af et øget antal antioxidanter. Det er dokumenteret, at økologisk frugt og grønt indeholder flere kraftfulde plantestoffer end de ikke-økologiske grønne sager.

Vælg det med skræl på

  • Sprænger det budgettet at gå all in på økologisk frugt og grønt, kan du vælge økologi ved de råvarer, du spiser med skræl på, eller som er svære at gøre helt rene – fx ingefær med dens krogede hjørner eller hele klasen af vindruer.
  • Det betyder mindre, at bananens skræl indeholder pesticider, ligesom den konventionelt dyrkede citron er harmløs, så længe du ikke river skrællen ned i retten.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background