Mangler motivationen? Får et par tips her og hop så glad i skoene igen.

Giver sukker energi?

Se svaret fra eksperten på iform.dk.

7. juli 2015 af I FORM

Spørgsmål

Jeg elsker at træne. Men nogle gange bliver jeg simpelt hen bare helt udmattet. Hvad kan jeg gøre for lige at kunne klare lidt mere? Kan det betale sig at indtage sukker under træningen?


Svar

Både ja & nej! Hvis man føler sig træt, kan det give et energi-hop at spise noget sukker. Det får blodsukkeret til at stige, og dermed er der igen frisk energi til hjernen. Hvor kraftig effekten er, afhænger bl.a. af sukkerkoncentrationen og af, hvad man har spist tidligere på dagen. Hvis man drikker sukkervand på helt tom mave, vil blodsukkeret stige i løbet af 10-15 minutter. Hvis sukkeret indtages som fast føde, vil der gå op til en halv time, før effekten viser sig. Men turbo-effekten fra sukker er kortvarig og kan give bagslag. For når blodsukkeret stiger, øges også produktionen af insulin, som ret hurtigt modarbejder energi-toppen fra sukkeret.

Det betyder, at på lidt længere sigt kan man faktisk føle sig mere træt, end før man spiste sukkeret. Denne effekt undgår man dog, hvis man spiser sukker under fysisk aktivitet. Her vil forskellige hormoner modarbejde faldet i blodsukkeret. Sukker giver altså energi, men man får hverken hurtigere eller mere energi fra sukker end fra andre levnedsmidler med mange kulhydrater. Bagte kartofler og brød har fx vist sig at have samme effekt, og de virker faktisk endnu hurtigere end sukker.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler