Få kosteksperts Christian Bitz's bud på, hvordan man skaber variation i sine måltider, trods manglende motivation.

Kan jeg slippe godt fra at spise det samme hver dag?

Jeg er ikke interesseret i mad og spiser derfor det samme hver dag: Havregryn til morgenmad, en sildemad til frokost, og så skifter jeg mellem tre-fire retter til aftensmad. Er det o.k. at spise så ensidigt?

29. januar 2013 af I FORM

I FORMS kostekspert Christian Bitz svarer:

Hvis det er din manglende interesse for mad, der får dig til at spise så ensidigt, er der håb forude. Jeg har nemlig haft det ligesom du! I min ungdom skulle mad bare overstås, men ved at tvinge nye “gæster” ind på tallerkenen blev jeg nysgerrig på mad – og i dag elsker jeg nye smagsoplevelser.

Hvis dine bud på aftensmad involverer sunde råvarer, har du allerede et godt udgangspunkt trods ensidigheden i dine retter. Men jeg synes alligevel, at du skal forsøge at sætte nogle rammer for at få mere variation i din hverdagsmad. Om ikke andet, så i hvert fald for din sundheds skyld. Variation er nemlig nøgleordet, når det handler om den bedste dækning af næringsstoffer og dermed også din sundhedstilstand.

Lad os begynde med morgenmaden. Vi kunne tage udgangspunkt i dine havregryn. Mindst én dag om ugen kan du variere dem ved at koge grynene med solbærsaft, som giver en frisk smag. Et andet lækkert alternativ er at toppe dine havregryn med 1,5 dl skyr, honning og friske bær. Du kan også snuppe et blødkogt æg og et stykke fuldkornsknækbrød med ost.

Mange begynder dagen med havregryn – og med god grund! Havregryn er nemlig fyldt med sunde sager.


Sildemad til frokost lyder fint, men hvorfor ikke variere den klassiske mad med makrel i tomat, torskerogn eller tun? Pynt din mad med grønt fra årstiden (det er sundest), og top den så med nødder, der har masser af lækker “knækfaktor”!

Dine aftensmåltider er lidt for ensformige til, at de på den lange bane kan kaldes sunde. Kan du udvide med fem-seks retter, nærmer du dig variationen i en typisk dansk familie. Men faktisk behøver det ikke at være svært – du kan sagtens tage udgangspunkt i de retter, du kender, og så udskifte enkelte af råvarerne. Igen er årstidens variation vigtig for dit valg af grønsager. Det samme er valget af proteinkilder. Du skal sørge for masser af fisk, fjerkræ, kød, mejeriprodukter, bælgfrugter og æg.

Til sidst vil jeg give dig en udfordring: Én gang om ugen skal du spise et måltid, du aldrig har tilberedt før. Det tvinger dig til at bruge nye råvarer og tænke nyt. Find inspiration på iform.dk.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: