7 sunde madvarer, der giver dig halsbrand

Det var meningen, at den harmløse pebermyntepastil skulle give god smag i munden – men faktisk lokker den halsbranden frem. Se de 6 andre syndere her …

Kvinde kigger på en skål salat med tomater.

Tør du? Tomater kan være en blandet fornøjelse.

© iStock

1. Chokolade

Ja – ØV! Vi kender alle følelsen af lækker og afstressende chokolade, der smelter på tungen. Men faktisk er den så afslappende, at den afspænder lukkemusklen i halsen, så mavesyren får frit løb til at flyde tilbage til spiserøret.

2. Avokado

… og nødder og ost. De er fulde af sundt fedt, som vi normalt elsker. Men fedtet sænker tømningen af tarmen, så der kan være pres på nede i maven, fordi den er fuld – og det lægger pres på lukkemusklen i spiserøret. Så drop ostetallerkenen eller avokadomaden efter aftensmaden. Spis den hellere først på dagen.

3. Stærk mad

Mad med fx meget chili eller stærke pebre kan være barske fætre, når det kommer til halsbrand. Prøv at undgå dem helt i en periode, hvis de skaber problemer, og list dem så lige så stille ind igen i mildere versioner.

4. Tomater

Tomater er små sundhedsbomber – men også små triggere af halsbrand. De er meget syreholdige, og især på tom mave kan det give sure opstød.

5. Løg og hvidløg

Det er en klassiker – der har det med at ryge retur, hvis man er en af dem, der har tendens til at få halsbrand.

6. Appelsiner

Appelsiner – og andre citrusfrugter – er svære at komme uden om, når vi taler om syreholdige madvarer, der sætter skub i systemet tilbage mod svælget.

7. Pebermynte

Når nu du alligevel er kommet til at spise nogle af madvarerne her og bare trænger til frisk ånde, ligger det lige for at tage en pebermyntepastil. Bad idea! Pebermynte virker nemlig også afslappende på lukkemusklen i halsen – og så kender vi konsekvensen.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background