Hvor mange måltider skal jeg spise?

Jeg spiser oftest kun to gange om dagen, en tidlig frokost og aftensmad. Min veninde spiser nærmest hele tiden. Men hvem spiser så sundest?

Tallerken med pasta, måltid

Spiser du kun to gange om dagen, stiller det ekstra høje krav til sammensætningen af dine måltider.

Begge dele kan være sundt, for der er ingen fast opskrift på, hvad der er bedst for kroppen. Men det er alt andet lige lettere at få alle de næringsstoffer, du har brug for, når du har flere måltider at hente dem fra.

Spiser du kun to måltider om dagen, stiller det store krav til, at hvert enkelt måltid er sundt og varieret sammensat, så du er sikker på at være dækket ind. De to måltider er derfor også nødt til at være ret så store og kalorierige – og du vil temmelig sikkert føle dig helt bombet, efter at du har spist dem, hvilket ikke ligefrem fylder dig med fornyet energi. Hvis der går lang tid, mellem man spiser, vil de fleste mennesker også opleve, at deres blodsukker dykker, inden de når frem til næste måltid, og det kan også koste på energien.

De fleste vil derfor lettest kunne sammensætte en sund og energirigtig dagskost med tre hovedmåltider og et til to mellemmåltider. Skulle du få lyst til en decideret fastedag, er der dog ikke noget i vejen for det. Faste i ny og næ er harmløst – og har måske endda en positiv effekt på din sundhed.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background