Forskel på kulhydrater

Der findes kulhydrater i mange af de fødevarer, der udgør vores basiskost.

Men der er stor forskel på, hvor hurtigt kroppen kan optage kulhydraterne fra forskellige fødevarer. Dem, der giver hurtig energi, har et højt glykæmisk indeks, eller et højt GI, de moderate har et middel GI, mens de langsomme kulhydrater har et lavt GI.

Fødevarer med et højt GI:

Hvidt brød, flutes, hvide ris, cornflakes, gulerødder, kogte kartofler, bananer, rosiner, honning, chokoladebar, energidrik med glukose.

Fødevarer med et moderat GI:

Wienerbrød, sukker, fibertrim, spaghetti, nudler, brune ris, all bran, mysli, havregryn, digestive kiks, ærter, chips, energidrik med sukrose.

Fødevarer med et lavt GI:

Rugbrød, baked beans, sojabønner, kikærter, linser, haricots verts, æbler, appelsiner, kirsebær, tørrede dadler, rå figner, ferskner, blommer, mejeriprodukter som ost, mælk og A-38.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background