løb, træning, efter træning

Når du træner har kroppen brug for godt med væske

© iStock

Te er måske kenyanske løberes hemmelighed

Drømmer du om rigtigt gode løberben? Så skal du måske tanke op med te.

18. januar 2017 af Martin Kreutzer

Et stort krus te med mælk og sukker kan være den perfekte drik, når du træner eller deltager i et løb. 

Drikken lyder måske ikke speciel sund, men den indeholder faktisk alle de stoffer, der skal til for at hjælpe din krop i træningen – både før og efter løbeturen. Mælken indeholder proteiner, som hjælper muskelvævet til at reparere sig efter træning, og kulhydraterne fra mælken og sukkeret fylder musklernes energidepoter op. Teen forsyner desuden kroppen med antioxidanter, som virker antiinflammatoriske og derfor vil hjælpe din krop med at restituere. Derudover vil både te og mælk give dig lidt af den væske, som du har så hårdt brug for, når du træner.

 I Kenya og andre dele af Afrika er te med mælk og sukker en favoritdrik for mange, hvilket sammen med de lange ben – måske har en del af æren for de store præstationer, som kenyanske løbere har stået for igennem årene.


Sådan laver du en te-træningsdrik:

2 dl stærk te

½-1 dl mælk

1 lille tsk. sukker

Drik fx teen til din morgenmad efter løbeturen, hvis du træner tidligt på dagen eller til en snack efter eftermiddags- eller aftentræningen.

Andre gode træningsdrikke:

Rødbedejuice: 1 skrællet rødbede, 1 æble, 1 skrællet appelsin og revet ingefær efter smag.

Æbledanskvand: 1 del danskvand, 1 del æblejuice og et nip salt. 

Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: