6 ting, som gør dig til en bedre løber

Har du brug for at booste din løbetræning? Vi giver dig 6 simple tips til, hvordan du bliver en bedre løber.

Kvinde løber

Der skal faktisk ikke så meget til, at du kan forbedre din løbeform betydeligt.

© iStock

Det drejer sig hverken om bedre løbesko, nyeste GPS-ure, lækre løbebluser eller noget, der bare minder om det. Det er langt mere simpelt og lettilgængeligt, og faktisk kan du allerede nu ændre disse 6 vaner, der vil gøre dig til en bedre løber.

1. Vær konsekvent

Vil du booste din løbeform, kan det være en god idé at have et bestemt fokus i hvert løbepas. Vær konsekvent med dit fokus og skift mellem at løbe lange ture i lavt tempo og intervaltræning med høj puls.

2. Sæt fart i stængerne

Go, go, go! Skal du blive en bedre løber, må du stimulere de eksplosive muskelfibre, og det gør du allerbedst ved at løbe hurtige intervalløb.

3. Vær fleksibel med din træning

Vi vil helst udføre alle træningspas præcis som planlagt, men det går sjældent sådan. På dage, hvor knæet driller, skal du måske vælge en cykeltur i stedet for partout at skulle løbe de 5 km som planlagt.

4. Variér din træning

Har du også en fast distance, du har holdt dig til i flere år? Måske er det på tide at variere dine løbepas, så du fortsat udfordrer kroppen.

5. Lav et træningsprogram

Selvom du ikke elsker andre træningsformer end løb, så er det ikke sikkert, at det optimerer din løbeform. Sammensæt derfor et træningsprogram, der har fokus på de elementer, du har brug for som løber.

6. Lyt til din krop

De fleste løbere har enten været eller vil sandsynligvis blive ramt af skader. Sørg for at tænke præventivt og husk indimellem at tage restitueringspauser, træne på 80% af dit max. samt supplere med styrketræning.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background