De bedste kilder til selen

  • Kød og indmad (Opdrættede dyr får selen gennem foderet) - ca. 10 mikrogram pr. 100 gram.
  • Fisk (Selen omsættes naturligt i havmiljøet) - ca. 20-30 mikrogram pr. 100 gram.
  • Æg (Høns får selen-tilskud) - ca. 25 mikrogram pr. 100 gram.
  • Paranødder ca. 103 mikrogram pr. 100 gram.Koncentrationen af selen i fisk og æg er større end i kød og indmad. Men ranglisten tager også hensyn til, hvor store mængder vi spiser af de enkelte fødevarer. Derfor topper kød og indmad listen.

    Grønsager er helt uden for kategori. Der er så lidt selen i den danske jord, at indholdet i grønsager er ubetydeligt.

    LÆS OGSÅ: Får du nok selen?

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background