De bedste kilder til selen

  • Kød og indmad (Opdrættede dyr får selen gennem foderet) - ca. 10 mikrogram pr. 100 gram.
  • Fisk (Selen omsættes naturligt i havmiljøet) - ca. 20-30 mikrogram pr. 100 gram.
  • Æg (Høns får selen-tilskud) - ca. 25 mikrogram pr. 100 gram.
  • Paranødder ca. 103 mikrogram pr. 100 gram.Koncentrationen af selen i fisk og æg er større end i kød og indmad. Men ranglisten tager også hensyn til, hvor store mængder vi spiser af de enkelte fødevarer. Derfor topper kød og indmad listen.

    Grønsager er helt uden for kategori. Der er så lidt selen i den danske jord, at indholdet i grønsager er ubetydeligt.

    LÆS OGSÅ: Får du nok selen?

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background