4 sukkerfælder, der overrasker dig

Sodavand og slik kommer ikke som en overraskelse, men disse på listen havde du måske ikke lige tænkt over

Kvinde spiser sukkerknald

Der er de velkendte. Sodavand, slik og kanelsneglene. Alle dem, du ved, er proppet med sukker. Og så er der dem, du måske ikke umiddelbart tænker som sukkerbomber.

LÆS OGSÅ: Mindre sukker i dine kager

1. Færdige dressinger og saucer

De er ganske enkelt fyldt med sukker – og ofte er de fedtfattige ekstra fyldt for at kompensere for det fedt, som jo giver smag. Undgå dem med mere end 10 g sukker pr. 100 g.

2. Økologiske fuldkornskiks

Økologi er ingen garanti for mindre sukker og mere sundhed. Kiks indeholder ofte omkring 13 g sukker pr. 100 g. Gå efter dem med mindst sukker.

3. Færdiglavet brød

Mange såkaldte sunde boller indeholder op til 12 g sukker pr. 100 g. Anbefalinger går på maksimalt 5 g sukker pr. 100 g.

4. Marinerede og syltede fødevarer

Syltede rødbeder, karrysild og rødkål er proppet med sukker. Gå efter højst 10 g sukker pr. 100 g. Karrysild indeholder ofte op til 18 g sukker pr. 100 g.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background