Mad der ikke mætter

2057 kcal men ikke mæt. "Jeg er mere sur og irritabel, end jeg plejer."

Bakke med mad der ikke mætter

BAKKE MED MAD - der ikke mætter.

Kan man virkelig reducere sit kalorieindtag og samtidig føle sig mæt og tilpas?

I FORM satte testperson Tine til at gøre forsøget ved at lade hende spise fra to vidt forskellige kostplaner.

Testdag 1 spiser Tine 2057 kcal af mad, der ikke mætter (se dagens kost, herunder). Testdag 2 spiser hun kun 1200 kcal - men af mad, der mætter.

Tines testdag 1 (ialt 2057 kcal)

Jeg er mere sur og irritabel, end jeg plejer. Også min sult er anderledes. Efter en bagelsandwich er jeg stadig sulten, og jeg bliver nødt til at spise natmad. Det har jeg aldrig prøvet før.

Anders Nedergaard, MSc i humanbiologi kommenterer

Blodsukkeret er mere svingende i forhold til den mættende dag, og kosten er meget energitæt, hvilket ses på kalorieindholdet. Tine får også færre vitaminer og mineraler med den ikke mættende kost.

Dette har Tine spist

Kl. 8.00: 1 portion frugtyoghurt
Kl. 10.30: 1 stor croissant
Kl. 12.30: 1 bagel med fed pølsepålæg, ost, rød peber og linsesalat
Kl. 14.00: 1 klase vindruer og peanuts
Kl. 18.00: 1 stykke laks med hvid pasta og en majskolbe
Kl. 21.00: 1 portion frugtyoghurt

Samlet kalorie forbrug

2057 kcal (protein 15,9 pct., kulhydrat 57 pct., fedt 27,1 pct.)

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background