Derfor gør træning (alene) dig ikke slank

Du pukler derudaf i fitnesscenteret og på løbestierne, men alligevel rykker nålen på badevægten sig ikke ud af stedet. Få forklaringen her!

Se, hvorfor du skal ændre dine kostvaner, hvis du vil tabe dig.

© iStock

Vi har altid fået at vide, at vi skal snøre løbeskoene, hvis vi vil smide nogle kilo. Men undersøgelser tyder på, at det langt fra er nok.

Træning kan gør dig sulten

En af årsagerne er, at en øget træningsmængde kan give en øget appetit, så vi efterfølgende indtager flere kalorier, end træningen har brændt af.

En øget appetit kan dog ikke i sig selv forklare, hvorfor motion ikke får kiloene til at rasle af dig. Forskerne er nemlig også kommet frem til, at vores krop i en eller anden grad adapterer til motionen, og dermed over tid begynder at bruge mindre energi.

Sådan taber du dig

Hvis du for alvor vil tabe dig, er en kostomlægning ikke til at komme udenom. Spis mindre portioner, og begræns madvarer med meget sukker og hurtige kulhydrater.

Men husk alligevel motionen

Selvom motionen måske ikke ligefrem får dig til at smide en masse kilo, så skal du endelig fortsætte med at være fysisk aktiv.

Undersøgelser slår nemlig fast, at regelmæssig træning mindsker risikoen for hjertesygdomme, diabetes og kræft. Ydermere løfter motionen dit humør og forlænger dit liv - uanset om det fører til vægttab eller ej.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background